LUMATIKKA+ 3: Tietotekniikkaa ja ohjelmointia osana matematiikan opetusta (3 op)

Tummanvihreäpohjainen kuva, jonka taustalla binäärilukuja 1 sekä 0 ja edessä kuvioina tietokoneen näyttöjä sekä näppäimistöjä ja hiiriä

LUMATIKKA+ 3: Tietotekniikkaa ja ohjelmointia osana matematiikan opetusta –kurssin kevään 2025 oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Sinun ei tarvitse ennakkoilmoittautua erikseen kurssille. Kysymme yhteystietosi kurssin oppimisympäristössä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät puolestaan tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.

Kurssin sisältö

Innostutaan tietotekniikan ja ohjelmoinnin opettamisesta! Tällä kurssilla saadaan konkreettista tukea sekä kartutetaan ideoita tietotekniikan ja ohjelmoinnin opetukseen osana matematiikan opetusta.

Kurssin aikana rakennetaan ymmärrystä ohjelmointiosaamisen ja digitaalisen osaamisen kehittymisestä jatkumona yli eri kouluasteiden, varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Ohjelmointiosaamista ja digitaalista osaamista lähestytään uusina lukutaitoina eli kaikille hyödyllisinä taitoina, jotka auttavat ymmärtämään, käyttämään ja soveltamaan ympärillämme olevaa teknologiaa niin arjessa kuin oppimisessa.

Kurssilla tutustutaan ohjelmointiin ja kokeillaan oman opetusryhmän ikätasolle sopivia ohjelmointiharjoituksia. Lisäksi lähestytään tietotekniikkaa usean mielenkiintoisen teeman kautta. Kurssin aikana tutustutaan tietokoneen ja internetin toimintaan, tekoälyyn, oppimisanalytiikkaan ja matematiikkasovelluksiin. Konkreettisten harjoitusten materiaalit ovat suoraan sovellettavissa opetukseen eri-ikäisten oppijoiden kanssa.

1. Johdanto 2. Digitaalinen osaaminen 3. Ohjelmointi ja algoritmit opetuksessa 4. Tekoäly 5. Tietokoneen ja internetin toiminta 6. Tietotekniikka toiminnan tukena 7. Oppimisanalytiikka 8. Teoriatesti ja -todistus 9. Teoriasta käytäntöön 10. Kurssin päätös ja todistus 11. Tekijät
Kurssiaiheet oppimisalustalla

Kohderyhmä

 Kurssi on suunnattu varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajille sekä erityisopettajille matematiikan, ohjelmoinnin sekä tieto- ja viestintäteknologisten taitojen opetuksen tueksi. Kurssimateriaaleihin voi tutustua myös kuka tahansa tietotekniikan sekä ohjelmoinnin opetuksesta kiinnostunut. 

Suorittaminen

Seuraava kurssikausi on keväällä ma 20.1.–su 4.5.2025 DigiCampuksessa. Kevään 2025 kurssialue avautui viikkoa aiemmin 13.1. Ohjatulla kaudella kursseilla on yhteinen suuntaa antava suoritusaikataulu, mutta kaikkia tehtäviä voi silti tehdä ja palauttaa joustavassa aikataulussa aina kauden päättymiseen saakka.

Kurssin suoritus perustuu teoriaosion ja opetuksen kehittäjä -osion suorittamiseen. Voit valita, suoritatko molemmat vai vain teoriaosion. Jos olet jo aiemmin suorittanut teoriaosion, voit myös suorittaa uudella kaudella pelkän opetuksen kehittäjä -osion. Teoriaosio sisältää kurssimateriaaleihin, kuten asiantuntijavideoihin ja –teksteihin, tutustumista ja niihin liittyvien tehtävien ja teoriatestien tekemisen. Teoriaosio on kahden opintopisteen laajuinen.

Teoriaosion voit suorittaa kokonaisuudessaan myös lukukausien välissä: ennen kevätlukukauden 2025 alkua on siis mahdollista suorittaa teoria syksyn 2024 kurssialueella. Uusi ohjattu lukukausi alkaa kuitenkin aina uudelta kurssialueelta, jonne tulee siirtyä tehdäkseen käytännön osion. Kevään 2025 alueelta löytyvä Jatkaja-ryhmä sopii sinulle, joka suoritit aiemman kauden oppimisympäristössä vain teoriaosaajan opinnot ja haluat viimeistellä kurssin loppuun uudella kaudella, suorittaen käytännön sovellutukset.

Opetuksen kehittäjä -osion tarkoitus on, että toteutat kurssin aikana kaksi opetuskokeilua, jotka syventävät teoreettista osaamistasi ja siirtävät sitä käytännön tasolle. Ensimmäisenä opetuskokeiluna pidät omalle opetusryhmällesi ohjelmoinnin opetustuokion, johon saat valmiita ideoita ja materiaaleja kurssilta. Toisen opetuskokeilun suunnittelet ja toteutat valitsemastasi kurssilla käsitellystä aiheesta. Opetuksen kehittäjä -osio on yhden opintopisteen laajuinen. Koko kurssi on siten kolme opintopistettä.

Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua suuntaa antaviin kevään 2025 suoritusaikatauluihin, jotka on räätälöity opetuksen kehittäjille. Kaikkia tehtäviä voi kuitenkin tehdä joustavasti kurssin ollessa käynnissä.

Päivämäärä K25Tehtävä
13.1.2025Oppimisalue avautuu. Osa 1: Johdanto.
20.1.–2.3.2025Kurssi alkaa 20.1. ja koko oppimisalue tulee näkyviin.
Kurssin osat 2–3: Uudet lukutaidot, Ohjelmointi ja algoritmit opetuksessa. 
Ohjelmointikokeilun toteutus ja reflektoinnin palautus (Opetuksen kehittäjät).
3.–30.3.2025 Kurssin osat 4–8: Tekoäly, Tietokoneen ja internetin toiminta,
Matematiikkaohjelmistot, Oppimisanalytiikka. 
Teoriaosuuden suorittaminen ja teoriatesti.
31.3.–4.5.2025Kurssin osa 9: Opetuskokeilun suunnittelu, toteuttaminen, raportointi ja
vertaispalautteen antaminen (Opetuksen kehittäjät).
4.5.2025Viimeinen kurssitehtävien suoritus- ja palautuspäivä, kurssi päättyy.
Viimeisten palautusten arviointi ohjaajilta ja tarvittaessa täydentäminen tapahtuvat välillä 5.–16.5. 

Tavoitteet

Teoriaosaajan tavoitteet

Teoriaosuuden suorittanut

  • ymmärtää digitaalisen osaamisen ja ohjelmointiosaamisen (uudet lukutaidot) merkityksen jokaiselle oppijalle ja tietää, miten ne linkittyvät matematiikan opetukseen
  • ymmärtää, miten ohjelmoinnin oppimispolku etenee varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle
  • tuntee esimerkkejä ohjelmointitehtävistä, joita voi hyödyntää eri-ikäisten oppijoiden kanssa
  • ymmärtää perusteita ohjelmoinnista sekä tietokoneen ja internetin toiminnasta
  • tutustuu tekoälyyn, tekoälyosaamiseen ja esimerkkeihin tekoälyyn tutustumisesta eri-ikäisten oppijoiden kanssa
  • tuntee matematiikkaohjelmistojen ja oppimisanalytiikan mahdollisuuksia opetuksen ja oppimisen tukena.

Opetuksen kehittäjän tavoitteet

Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut lisäksi

  • tuntee erilaisia opetusmateriaaleja ja pedagogisesti mielekkäitä tapoja ohjelmoinnin opetuksen toteuttamiseen ja osaa soveltaa niitä omaan opetukseensa
  • hahmottaa oman opetuksen kehittämisen ja luovan työotteen merkityksen voimavaroina opetus- ja kasvatustyössä
  • osaa suunnitella ja toteuttaa kurssin aihepiireistä mielekkäitä, oppilaidensa ikätasoon sopivia opetustuokioita.

Kurssivastaavat

Verkkokurssin kouluttaja

Riikka Keto-Tokoi

Riikka Keto-Tokoi
riikka.keto-tokoi@aalto.fi

Aalto-yliopisto / Teknologiakasvatuksen koordinaattori
Matematiikan aineenopettaja, luokanopettaja

Kurssin tekijät

Pääsuunnittelutiimi

  • Riikka Keto-Tokoi
  • Leena Ikonen
  • Alisa Uusi-Kilponen

Top