LUMATIKKA eri aikoina
LUMATIKKA 2018–2022
LUMATIKKA on vuonna 2018 käynnistynyt matematiikan opetuksen ja oppimisen täydennyskoulutus. Maksuton valtakunnallinen koulutusohjelma luotiin kahdeksan yliopiston ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Asiantuntijat kehittivät koulutuskokonaisuuden viimeisimpiin tutkimus- ja opetussuunnitelmatietoihin sekä käytännön opetusymmärrykseen tukeutuen. Yhteisvoimin saatiin rakennettua erittäin mittava ja laadukas kokoelma opetus- ja kasvatushenkilöstölle suunnattuja materiaaleja suomeksi ja ruotsiksi. Näillä tarjottiin koulutusjatkumoa matematiikan parissa työskentelevälle varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opetuksen henkilöstölle.
Aluksi rahoitus verkkokursseille ja lähikoulutuksille saatiin Opetushallitukselta vuoteen 2019 asti. Alta löytyvässä kuvassa näkyy tunnelmia lähikoulutuksistamme, joissa teemoina olivat matematiikan yhdistäminen taiteisiin sekä tutkiva oppiminen.
Jatkorahoituksen turvin toiminta saatiin jatkumaan ohjatuilla verkkokursseilla aina vuoteen 2022 loppuun saakka. Verkkokurssien sisältöjä ja toiminnallisuuksia kehitettiin hankkeen edetessä entistä toimivimmiksi osallistujien kokemusten sekä kouluttajien parannusehdotusten perusteella. Täydennyskoulutuksen kohderyhmä laajentui vuonna 2020 myös opettajankoulutukseen saatuaan jalansijan opettajaopiskelijoiden yliopisto-ohjelmasta.
Koulutusohjelma rakentui kolmesta osasta, joista ensimmäinen oli kaikille yhteinen, toinen opetusastekohtainen ja kolmas valinnainen, eri matematiikan erityisdidaktiikoista koostuva osa. Valinnaiskursseihin saattoi sisällyttää myös Joustavaan matematiikkaan -täydennyskoulutuksen valinnaiskursseja sekä Aalto-yliopiston Math&Arts-opintoja, sillä hanke teki heidän kanssaan yhteistyötä. Parhaimmillaan koulutusohjelma koostui kaikkiaan noin kahdestakymmenestä kurssista, joista oli mahdollista koostaa 15 opintopisteen ohjelmakokonaisuus tai valita yksittäisiä kursseja. Verkkokursseja oli mahdollista suorittaa joustavasti oman aikataulun puitteissa.
Alla on kuvattu lähestulkoon kaikki kurssit, joita järjestettiin vuosien 2018–2022 aikana. Alakoulun luokka-astekohtaiset kurssit yhdistettiin kuitenkin ennen pitkää yhdeksi kurssiksi ja taiteisiin integroituneista kursseista muodostettiin yksi Matematiikka ja taide -kurssi. Lisäksi ruotsinkielinen ongelmanratkaisu-kurssi muutti hieman muotoaan, jolloin kurssin nimeksi tuli Att förstå problemlösning ja Matematiikkaa kehollisesti ja liikkuen -kurssi käännettiin muotoon Matematik i rörelse. Osa kursseista ei ollut koko hankeaikaa saatavilla.
Itseopiskelukursseista kohti LUMATIKKA+ -ohjelmaa
LUMATIKKA-hankekauden aikana oppijalähtöiset, toiminnalliset, konkreettiset ja innostavat koulutussisällöt tavoittivat tuhansia opettajia ympäri Suomea tukien matemaattisten taitojen vahvistamista, matematiikasta innostumista sekä opetuksen kehittämistä. Hankekauden jälkeenkin materiaalit jatkoivat opettajien tukemista ollen avoimesti saatavilla verkossa itseopiskelukursseina sekä materiaalikokoelmina, kuten videosoittolistoina YouTube-kanavalla ja kurssimateriaalikokoelmina Avointen oppimateriaalien kirjastossa. Näillä haluttiin edistää sitä, että opettajat ympäri Suomen saavat ja löytävät tukea opetuksen kehittämiseen sekä oppijoiden matemaattisten taitojen ja innostuksen vahvistamiseen.
Vaikka LUMATIKKA-hanke päättyi, ei tarve tukea opettajia matematiikan opettamisen saralla lakannut. Monet pitkittäis- ja oppimistulosarvioinnit, kuten mm. TIMSS 2019 ja KARVI 2021; 2023 osoittivat matematiikan osaamisen laskutrendin, oppijatekijöistä ja alueesta riippuvien osaamiserojen kasvun sekä alhaiset asenteet. Tulokset kertoivat hälyttävää sanomaa, sillä matemaattinen osaaminen on merkityksellisessä asemassa kouluttautumisessa, työllistymisessä ja yhteiskunnassa toimimisessa. Tämän pohjalta syntyi ajatus päivitetystä LUMATIKKA+ -ohjelmasta, jonka kulmakivinä olisivat paitsi matematiikan laaja-alainen perusosaamisen kehittäminen niin myös erityispedagogiikka ja monipuolinen arviointi.
Iloksemme Opetushallitus näki asiamme koulutuspoliittisesti tärkeänä ja ajankohtaisena taaten rahoituksen hanketoimintaan. Täten LUMA-keskus Suomi -verkosto toteuttaa matematiikan opetuksen ja oppimisen LUMATIKKA+ -täydennyskoulutusohjelman vuosina 2024–2025. LUMATIKKA+ haluaa toiminnallaan vastata havaittuihin matematiikan osaamiserojen ja oppilaiden alhaisen motivaation kysymyksiin.
LUMATIKKA+ pohjautuu vuosina 2018–2022 ohjattuun LUMATIKKA-hankkeeseen, mutta ohjelma on uudistettu ja kurssisisältöjä päivitetty. Uudistetussa ohjelmassa on mukana aiemman hankkeen tuntevia osaajia, mutta myös uutta verta, jotka tuovat tuoreita ideoita mukanaan. Hankkeessa järjestetään tiedekasvatuksen asiantuntijoiden tukemana joustavaa ja yhteisöllistä verkko- ja lähikoulutusta. Valitettavasti LUMATIKKA+ -koulutuksesta ei voi saada opintopisteitä eikä suorituksia osaksi korkeakouluopintoja Opetushallituksen määräysten takia. Tiettyjä vanhan kurssiohjelmaan rinnastettavia LUMATIKKA-kursseja voi kuitenkin vuodesta 2023 lähtien opiskella tutkinto-opiskelijana osana Helsingin yliopiston ja Åbo Akademin opintoja. Lue lisää aiheesta kohdasta Vanhat LUMATIKKA-kurssit.
Päivitetty LUMATIKKA+ -verkkokoulutusohjelma on kolmiosainen, 10 opintopisteen laajuinen kokonaisuus. Innokkaat voivat vapaasti ja maksutta suorittaa kaikki kolme osiota yhden tai useamman kauden aikana. Mahdollista on myös vain poimia itseään kiinnostavat palaset. Kurssit suoritetaan verkossa DigiCampus-verkko-oppimisympäristössä suomeksi ja osin ruotsiksi. Ohessa järjestämme myös yksittäisiä lähikoulutuksia, joista kerromme lisää kohdassa Lähikoulutukset. Lähikoulutustilaisuuksia järjestämme samansisältöisinä muutama lukukaudessa eri puolilla Suomea. Lisäksi osallistumme muiden tapahtumien yhteydessä ja tilauksesta joihinkin muihin tilaisuuksiin.
Tutustu LUMATIKKA+ -koulutusohjelmaan tarkemmin sivulta Verkkokoulutukset!
Tarkempi johdatus matematiikkainnostusta nostattavaan LUMATIKKA-ohjelmaan
Kiinnostuitko tietämään lisää LUMATIKKA-ajasta? Suosittelemme tällöin tutustumaan LUMATIKKA-hanketyöryhmän julkaisemaan LUMAT-B-lehteen teemanumeroon. Sen pääkirjoitus johdattelee tarkemmin siihen, miten verkkoympäristössä toteutettava matematiikan täydennyskoulutus muotoutui tällaiseksi kuin mitä tällä sivulla laveasti kuvattiin. Teemanumeron tarkoituksena oli avartaa ohjelman vaikutusta suomalaisessa opettajankoulutuskentässä sekä nostaa esille LUMATIKKA-ohjelman matematiikkainnostusta nostattavia hyviä käytänteitä sekä sisältöjä.