LUMATIKKA+ 3: Eheyttävää matematiikan opetusta (3 op)

Pinkkipohjainen kuva, jossa mm. origami, kultainen leikkaus, palloilijoita sekä piruettia tekevä tyttö.

LUMATIKKA+ 3: Eheyttävää matematiikan opetusta –kurssin syksyn 2024 oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Sinun ei tarvitse ennakkoilmoittautua erikseen kurssille. Kysymme yhteystietosi kurssin oppimisympäristössä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät puolestaan tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.

Kurssin sisältö

Haluaisitko kehittää matematiikan opetustasi niin, että oppijat kokisivat matematiikan mielekkäänä osana yhtenäistä oppimiskokonaisuutta samalla kuitenkin keskittyen olennaisiin matematiikan sisältöihin?

Kurssilla Eheyttävää matematiikan opetusta (3 op) pääset tutustumaan työskentelytapoihin ja aktiviteetteihin, jotka ylittävät oppiainerajoja! Kurssilla lähestytään opetusta muun muassa arki- ja työelämämerkityksen kautta, monitieteiseen projektioppimiseen perehtyen sekä yhdistämällä matematiikkaa liikkeeseen ja taiteisiin.

1. Johdanto
2. Eheyttävä matematiikka 
3. Projektioppiminen
4. Arjen matematiikka
5. Kehon liikkeestä matematiikkaa
6. Taiteet ja estetiikka
76. Työelämän matematiikka
8. Teoriatesti ja -todistus
9. Käytännön kokeilu
10. Kurssin päätös ja todistus
11. Tekijät
Kurssisisällöt oppimisalustalla

Kohderyhmä

Kurssi soveltuu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opetushenkilöstölle, luokanopettajille sekä matemaattisten aineiden aineenopettajille kaikilla asteilla. Kurssimateriaaleihin voi tutustua myös kuka tahansa, joka on kiinnostunut matematiikan opetuksen yhtymäkohdista muihin tieteisiin ja taiteisiin.

Suorittaminen

Kurssin lukukausi syksyllä on ma 2.9.–su 1.12.2024 uudella oppimisalueella DigiCampuksessa. Oppimisalue avautui osallistujien tutustuttavaksi viikkoa aiemmin 26.8. 

Kurssin osioilla on yhteinen suuntaa antava suositeltu suoritusaikataulu, jotta kurssin osallistujat voisivat keskustella, vaihtaa ajatuksiaan ja jakaa ideoitaan, mutta kurssilla voi myös edetä omassa tahdissaan ja suorittaa sen joustavassa aikataulussa aina 1.12.2024 saakka.

Kurssiin kuuluu teoriaosio (2 op) ja opetuksen kehittäjä -osio (1 op). Voit suorittaa joko pelkän teoriaosion tai kummatkin osiot (yhteensä 3 op). Jos olet jo aiemmin suorittanut teoriaosion, voit myös suorittaa uudella kaudella pelkän opetuksen kehittäjä -osion. Teoriaosio sisältää asiantuntijavideoita ja -tekstejä sekä niihin liittyviä pohdintatehtäviä. Teoriaosio koostuu kuudesta eri teemasta: 

  • eheyttävä matematiikka, 
  • projektioppiminen, 
  • arjen matematiikka, 
  • liikettä matematiikkaan, 
  • taiteet ja estetiikka sekä 
  • työelämän matematiikka. 

Teoriaosio päättyy teoriatestiin, joka sisältää kysymyksiä läpikäymistäsi teoriamateriaaleista. Testin suoritettuasi saat itsellesi teoriatodistuksen. Teoriaosion voit suorittaa kokonaisuudessaan myös lukukausien välissä: esimerkiksi ennen syyslukukauden 2024 alkua oli mahdollista suorittaa teoriaa kevään 2024 kurssialueella. Uusi ohjattu syyslukukausi alkaa kuitenkin aina uudelta kurssialueelta, jonne tulee siirtyä tehdäkseen käytännön osion. Syksyn alueelta löytyvä Jatkaja-ryhmä sopii sinulle, joka suoritit aiemman kauden oppimisympäristössä vain teoriaosaajan opinnot ja haluat viimeistellä kurssin loppuun uudella kaudella, suorittaen käytännön sovellutukset.

Opetuksen kehittäjä -osiossa suoritetaan opetuskokeilu, jossa syvennät teoreettista osaamistasi ja siirrät sitä käytäntöön. Opetuskokeilun toteutat oman oppijaryhmäsi kanssa. Voit halutessasi toteuttaa sen yhdessä kollegan kanssa. Opetuskokeilusta kirjoitetaan palautettava raportti, jonka hyväksyntä on edellytys opetuksen kehittäjä -osion suoritukseen. 

Kun kurssin kaikki pakolliset tehtävät on suoritettu ja ohjaaja hyväksynyt raportin, kurssialueelta voi ladata kurssitodistuksen.

Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua syksyn 2024 suuntaa antavaan suoritusaikatauluun, joka on räätälöity opetuksen kehittäjille. Opetuskokeilun suorittajien kannattaa tutustua opetuskokeilun ohjeistukseen jo kurssin alkupuolella, jotta kokeilua voi ideoida kurssin aikana ja jotta kokeilun ehtii suunnitella ja toteuttaa oman opetuksen rytmiin parhaiten sopivalla tavalla.

PäivämääräTehtävä
26.8.2024Oppimisalue avautuu. Osa 1: Johdanto.
2.22.9.2024Kurssi alkaa ja koko oppimisalue tulee näkyviin.
Osa 2: Eheyttävää matematiikkaa
Osa 3: Projektioppiminen 
Opetuksen kehittäjä-osuuden suorittajat:
tutustu opetuskokeilun ohjeistukseen ja suunnittele oma aikataulusi opetuskokeilun
suunnittelun ja toteutuksen osalta
23.9.-13.10.2024Osa 4: Arjen matematiikkaa 
Osa 5: Liikettä matematiikkaan 
14.10.-10.11.2024Osa 6: Taiteet ja estetiikka
Osa 7: Työelämän matematiikka
Osa 8: Teoriatesti
11.11.-1.12.2024Osa 9: Opetuskokeilun toteutus tai viimeistely
ja opetuskokeilun raportointi
1.12.2024Viimeinen kurssitehtävien suoritus- ja
palautuspäivä. Kurssi päättyy. Viimeisten palautusten arviointi ohjaajilta
ja tarvittaessa mahdollinen täydentäminen tapahtuvat välillä 2.–13.12. 

Tavoitteet

Teoriaosaajan tavoitteet

Teoriaosuuden suorittanut

  • oppii tunnistamaan tilanteita ja käyttämään erilaisia työskentelytapoja, joiden avulla matematiikan sisältöjä ja käsitteitä voi yhdistää muihin oppiaineisiin ja laajoihin kokonaisuuksiin liikkeen ja taiteen avulla.
  • tiedostaa, miten matematiikka näkyy erilaisissa toimintaympäristöissä arki- ja työelämässä.
  • ymmärtää eheyttävän opetuksen edut keskeisten matemaattisten sisältöjen oppimisessa.

Opetuksen kehittäjän tavoitteet

Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut lisäksi

  • oppii tunnistamaan tilanteita ja käyttämään erilaisia työskentelytapoja, joiden avulla matematiikan sisältöjä ja käsitteitä voi yhdistää muihin oppiaineisiin ja laajoihin kokonaisuuksiin liikkeen ja taiteen avulla, sekä osaa soveltaa näitä omassa matematiikan opetuksessaan.
  • tiedostaa, miten matematiikka näkyy erilaisissa toimintaympäristöissä arki- ja työelämässä, sekä osaa hyödyntää näitä voimavarana opetus- ja kasvatustyössään.
  • ymmärtää eheyttävän opetuksen edut keskeisten matemaattisten sisältöjen oppimisessa, ja osaa kehittää opetustaan tutkimukseen ja henkilökohtaisiin pohdiskeluihin perustuen.

Kurssivastaavat

Verkkokurssin kouluttaja

Saara Lehto
saara.lehto@uwasa.fi

Vaasan yliopisto / asiantuntija, tiedekasvatus

Kurssin tekijät

Pääsuunnittelutiimi

  • Kim Berts 
  • Mats Braskén 
  • Hanna Hankaniemi 
  • Outi Kurri 
  • Saara Lehto
  • Aida Ohtonen 
  • Ann-Sofi Röj-Lindberg

Muu suunnittelu- ja ohjaustiimi

  • Alisa Uusi-Kilponen
Top