LUMATIKKA+ 3: Opitaan matematiikkaa tutkien (3op)

ajatus- ja puhekuplia, nuolia, kysymysmerkkejä ja matemaattisia objekteja

LUMATIKKA+ 3: Opitaan matematiikkaa tutkien –kurssin kevään 2025 oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Sinun ei tarvitse ennakkoilmoittautua erikseen kurssille. Kysymme yhteystietosi kurssin oppimisympäristössä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät puolestaan tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.

Kurssin sisältö

Kurssilla Opitaan matematiikkaa tutkien innostutaan tutkivasta oppimisesta ja ongelmanratkaisusta!  Kurssin oppien myötä oppijasikin pääsevät huomaamaan, miten hauskaa ja hyödyllistä matematiikan opiskelu voi olla tutkivan oppimisen ja ongelmalähtöisen opiskelun avulla. Avoimien ongelmien ratkaisemisen, tutkivan työskentelyn sekä virheiden kautta oppimisen avulla on mahdollista lisätä myönteisiä oppimisasenteita, oppilaiden minäpystyvyyden tunnetta ja järjestelmällisten työtapojen käyttöä ongelmien ratkaisemiseksi. Avoimien ongelmien ratkaisutuokioilla ja ratkaisustrategioiden oppimisella vahvistuu kyky kohdata todellisen elämän haasteita ja ratkoa niitä.

Kurssin teemat ja sisällöt pohjautuvat kansainväliseen ja kansalliseen tutkimukseen ongelmanratkaisun ja tutkivan oppimisen opettamisesta. Kurssi tarjoaa kuitenkin myös käyttöösi ideoita ja valmiita tehtäviä pidettäviin ongelmanratkaisutuokioihin sekä niiden ohjaamiseen. Kurssin aikana annetaan mahdollisuus havainnoida omaa ja oppijoiden työskentelyä käytännössä.

1. Johdanto
2. Mikä ongelma?
3. Ongelmanratkaisun vaiheet
4. Virheiden kautta oppiminen
5. Ongelmatehtävät
6. Tutkiva oppiminen
8. Teoriatesti- ja todistus
9. Tutkivan oppimisen tehtävät
10. Kurssin päätös ja todistus
11. Tekijät
Kurssiaiheet oppimisalustalla

Kohderyhmä

Kurssi on suunnattu niille varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opetushenkilöstölle, jotka opettavat matematiikkaa. Kurssin teoriamateriaaleihin voi tutustua myös kuka tahansa ongelmanratkaisun opettamisesta kiinnostunut. 

Suorittaminen

Seuraava kurssikausi on keväällä ma 20.1.–su 4.5.2025 DigiCampuksessa. Kevään 2025 kurssialue avautui viikkoa aiemmin 13.1. Ohjatulla kaudella kursseilla on yhteinen suuntaa antava suoritusaikataulu, mutta kaikkia tehtäviä voi silti tehdä ja palauttaa joustavassa aikataulussa aina kauden päättymiseen saakka.

Kurssin suoritus perustuu teoriaosion ja opetuksen kehittäjä -osion suorittamiseen. Voit valita, suoritatko molemmat vai vain teoriaosion. Jos olet jo aiemmin suorittanut teoriaosion, voit myös suorittaa uudella kaudella pelkän opetuksen kehittäjä -osion. Teoriaosio sisältää asiantuntijavideoita ja -tekstejä sekä niihin liittyviä pohdintatehtäviä. Teoriaosio päättyy teoriatestiin, joka sisältää kysymyksiä läpikäymistäsi teoriamateriaaleista. Tämän suoritettuasi saat itsellesi teoriatodistuksen. Teoriaosio on kahden opintopisteen laajuinen.

Teoriaosion voit suorittaa kokonaisuudessaan myös lukukausien välissä: ennen kevätlukukauden 2025 alkua on siis mahdollista suorittaa teoria syksyn 2024 kurssialueella. Uusi ohjattu lukukausi alkaa kuitenkin aina uudelta kurssialueelta, jonne tulee siirtyä tehdäkseen käytännön osion. Kevään 2025 alueelta löytyvä Jatkaja-ryhmä sopii sinulle, joka suoritit aiemman kauden oppimisympäristössä vain teoriaosaajan opinnot ja haluat viimeistellä kurssin loppuun uudella kaudella, suorittaen käytännön sovellutukset.

Opetuksen kehittäjä -osiossa syvennät teoreettista osaamistasi ja siirrät sitä käytännön tasolle. Käytännössä toteutetaan kaksi opetuskokeilua. Ensimmäisessä opetuskokeilussa pidät oppijoillesi ongelmanratkaisutuokion, johon löydät valmiita ideoita pulmapankistamme. Toinen käytännön opetuskokeilu suunnitellaan ja toteutetaan tutkivan oppimisen 5E-mallin mukaisesti. Opetuksen kehittäjä -osio pitää sisällään siis tehtävät oman ryhmän kanssa niille, jotka suorittavat koko kurssin eikä vain teoriaosaa. Koko kurssin suorittamisesta saat erikseen todistuksen. Opetuksen kehittäjä -osio on yhden opintopisteen laajuinen. Koko kurssi on siten kolme opintopistettä.

Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua suuntaa antavaan kevään 2025 suoritusaikatauluun, joka on räätälöity opetuksen kehittäjille. Kaikkia tehtäviä voi kuitenkin tehdä joustavasti kurssin ollessa käynnissä.

Päivämäärä K25Tehtävä
13.1.2025Oppimisalue avautuu. Osa 1: Johdanto.
20.1.–9.3.2025Kurssi alkaa 20.1. ja koko oppimisalue tulee näkyviin.
Osat 1–5.
Ongelmanratkaisutuokion valmistelu, toteutus ja raportin palauttaminen (Opetuksen kehittäjät).
10.3.–6.4.2025Osat 6–8.
Teoriaosuuden suorittaminen ja teoriatestin tekeminen.
7.4.–4.5.2025Osa 9. 
Tutkivan oppimisen 5E-kokeilun suunnittelu, toteuttaminen ja raportointi
sekä vertaispalautteen antaminen (Opetuksen kehittäjät).
Huom! Lukukauden kurssitehtävien viimeinen palautuspäivä on 4.5.
Viimeisten palautusten arviointi ohjaajilta ja tarvittaessa täydentäminen tapahtuvat välillä 5.–16.5. 

Tavoitteet

Teoriaosaajan tavoitteet

Teoriaosuuden suorittanut

  • käsittää ongelman ja ongelmanratkaisun tarpeet, ja ymmärtää, miksi ongelmanratkaisutaidot ovat merkityksellisiä ihan jokaiselle oppijalle arjessa ja tulevaisuudessa
  • ymmärtää ongelmanratkaisun olevan prosessi. Ongelmilla tai matemaattisilla ratkaisuilla ei ole aina vain yhtä oikeaa ratkaisua tai mallia, minkä mukaan edetä
  • ymmärtää, millainen merkitys virheillä on oppimiselle ja miten luoda kannustava virheilmapiiri
  • tuntee esimerkkejä ongelmanratkaisutehtävistä, joita voi hyödyntää oppitunneilla
  • tutustuu tutkivan oppimisen käsitteeseen sekä sen merkityksellisyyteen oppijalähtöisen matemaattisen ymmärryksen syventämiselle ja mielekkäälle oppimiselle
  • osaa innostaa oppijoita ongelmanratkaisutehtävien pariin sekä etsimään useita ratkaisuvaihtoehtoja. Ymmärtää opettajan roolin eteenpäin kannustavana tukena sekä arvioijana. Ottaa huomioon myös ongelmanratkaisun ja tunne-elämän yhteyden.

Opetuksen kehittäjän tavoitteet

Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut osaa lisäksi

  • soveltaa ongelmanratkaisutuokioiden teorioita käytännössä matematiikan opetuksessaan
  • hahmottaa oman opetuksen kehittämisen ja luovan työotteen merkityksen voimavaroina opetus- ja kasvatustyössä
  • suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä ongelmalähtöisiä ja tutkivan oppimisen opetustuokioita. 

Kurssivastaavat

Verkkokurssin kouluttaja

Alisa Uusi-Kilponen

Alisa Uusi-Kilponen
alisa.uusi-kilponen@helsinki.fi

Helsingin yliopisto / projektipäällikkö
KM: luokanopettaja, matematiikan aineenopettaja

Kurssin tekijät

Pääsuunnittelutiimi

  • Alisa Uusi-Kilponen
  • Laszlo Major
  • Sanna Launiainen

Muu suunnittelu- ja ohjaustiimi

  • Mika Koponen
  • Markku Hannula
Top