LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä perusopetuksen luokilla 1–6 (4 op)

Turkoosipohjainen kuva, jossa mm. numero 1, %, +, =, muotoja sekä suurennuslasi, jonka alla on tähti.

LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä perusopetuksen luokilla 1–6 -kurssin kevään 2025 oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Sinun ei tarvitse ennakkoilmoittautua erikseen kurssille. Kysymme yhteystietosi kurssin oppimisympäristössä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät puolestaan tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.

Kurssin sisältö

Ahdistaako arviointi? Ei ihme, sillä osaamisen arviointi on monimutkainen tehtävä. On arvioitava erilaisia oppimistapoja, kykyjä ja taitoja ja perinteiset arvioinnin mittarit voivat jättää huomioimatta yksilöllisen edistymisen. Arvioinnin tulisi tukea oppilaiden kehitystä ja oppimista, mutta se voikin aiheuttaa stressiä ja paineita ja vaikuttaa negatiivisesti oppimiseen ja suoritukseen.

Tällä kurssilla haluamme innostaa sinua löytämään uusia tapoja arvioida oppilaiden osaamista. Tarjoamme konkreettisia ideoita matemaattisen ajattelun ja myönteisen matematiikkakuvan kehittämiseen. Kurssilla keskitymme matemaattisen ymmärryksen lisäämiseen ja esittelemme innostavia opetusmenetelmiä. Tutustumme myös helposti saatavilla oleviin toimintamateriaaleihin sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen käsitteenmuodostuksen tukemisessa.

Tule mukaan matkalle kohti motivoivaa ja vaikuttavaa matematiikan opetusta!

1. Johdanto 2. Arviointi matematiikan osaamisessa 3. Matematiikan osaaminen 4. Matematiikan kielentäminen 5. Lukukäsitys 6. Kymmenjärjestelmä 7. Peruslaskutoimitukset 8. Laskustrategiat 9. Rationaaliluvut 10. Geometria 11. Teoriatesti ja -todistus 12. Arviointikokeilu 13. Kurssin päätös ja todistus 14. Tekijät
Kurssiaiheet oppimisalustalla

Kohderyhmä

Kurssi on suunnattu aktiivisessa työsuhteessa oleville luokanopettajille sekä aineenopettajille ja erityisopettajille, jotka opettavat matematiikkaa peruskoulun luokille 1–6. Kurssin teoriaosuuksiin voi myös tutustua kuka tahansa matemaattisten taitojen perusopetuksesta kiinnostunut.

Suorittaminen

Kurssin lukukausi keväällä on ma 20.1.–su 4.5.2025 uudella oppimisalueella DigiCampuksessa. Uusi kevään 2025 kurssialue avautui viikkoa aiemmin. Ohjatulla kaudella kursseilla on yhteinen suuntaa antava suoritusaikataulu, mutta kaikkia tehtäviä voi silti tehdä ja palauttaa joustavassa aikataulussa aina kauden päättymiseen saakka.

Kurssi koostuu teoriaosiosta ja opetuksen kehittäjä -osiosta. Voit valita, suoritatko molemmat vai vain teoriaosion. Jos olet jo aiemmin suorittanut teoriaosion, voit myös suorittaa uudella kaudella pelkän opetuksen kehittäjä -osion. Teoriaosio sisältää asiantuntijoiden tietoiskuja ja kirjallista materiaalia, jonka voi tulostaa itselleen talteen. Pienet keskustelutehtävät lisäävät vuorovaikutteisuutta ja samalla opit lisää kollegoilta. Teoriaosuuden päätteeksi on sähköinen testi kurssin asioista. Teoriaosio on kolmen opintopisteen laajuinen.

Teoriaosion voit suorittaa kokonaisuudessaan myös lukukausien välissä: ennen kevätlukukauden 2025 alkua on siis mahdollista suorittaa teoria syksyn 2024 kurssialueella. Uusi ohjattu lukukausi alkaa kuitenkin aina uudelta kurssialueelta, jonne tulee siirtyä tehdäkseen käytännön osion. Kevään 2025 alueelta löytyvä Jatkaja-ryhmä sopii sinulle, joka suoritit aiemman kauden oppimisympäristössä vain teoriaosaajan opinnot ja haluat viimeistellä kurssin loppuun uudella kaudella, suorittaen käytännön sovellutukset.

Opetuksen kehittäjä -osiossa harjoittelet teoriaosiossa oppimaasi omassa arjessasi. Kokeilet käytännössä jotain itsellesi uutta arviointimenetelmää, jolla saat tietoa oppijoiden oppimisesta ja osaamisesta. Palautettavana tehtävänä on kirjallinen reflektoiva raportti toteutetusta kokeilusta. Opetuksen kehittäjä -osio on yhden opintopisteen laajuinen. Koko kurssi on siten neljä opintopistettä.

Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua suuntaa antavaan kevään 2025 suoritusaikatauluun, joka on räätälöity opetuksen kehittäjille. Kaikkia tehtäviä voi kuitenkin tehdä joustavasti kurssin ollessa käynnissä.

Päivämäärä K25 Tehtävä
13.1.2025Oppimisalue avautuu, osa 1. Johdanto.
20.1.–2.2.2025Kurssi alkaa 20.1. ja koko oppimisalue tulee näkyviin, osa 1. Johdanto ja
osa 2. Arviointi matematiikan osaamisessa. Sisältää keskustelutehtävän.
3.–16.2.2025Osa 3. Matematiikan osaaminen. Sisältää keskustelutehtävän.
17.2.–9.3.2025Osa 4. Matematiikan kielentäminen. 
10.3.–6.4.2025Osat 5–10. Ikäkausipedagogiikka. Teoriatesti kurssin teoriaosuudesta. 
7.4.–4.5.2025Opetuksen kehittäjä:
Arviointikokeilun suunnittelu ja toteutus.
Raportin palautus keskustelualueelle ja vertaiskommentointi 4.5. mennessä. 
Viimeisten palautusten arviointi ohjaajilta ja tarvittaessa täydentäminen
tapahtuvat välillä 5.–16.5. 

Tavoitteet

Teoriaosaajan tavoitteet

Teoriaosuuden suorittanut

  • ymmärtää matematiikan arvioinnin erilaiset muodot ja sen, miten arvioinnilla voidaan vaikuttaa matematiikkakuvaan ja motivaatioon sekä oppimisen edistämiseen
  • ymmärtää itse- ja vertaisarvioinnin osana arviointia ja oman oppimisen reflektointia
  • ymmärtää, että matemaattinen tieto rakentuu konkretiasta abstraktiin ja kumuloituu
  • ymmärtää matemaattisen ajattelun kielentämisen merkityksen oppimisessa ja arvioinnissa
  • tutustuu matematiikan ikäkausipedagogiikkaan ja keskeisimpiin alakoulun matematiikan sisältöihin

Opetuksen kehittäjän tavoitteet

Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut osaa lisäksi

  • huomioida kielentämisen merkityksen omassa opetuksessaan
  • hyödyntää monipuolisia arviointitapoja

Kurssivastaavat

Verkkokurssin kouluttaja

Riikka Qvintus
riikka.qvintus@helsinki.fi

Helsingin yliopisto / koordinaattori
KM, erityisopettaja

Kurssin tekijät

Pääsuunnittelutiimi

  • Nina Ågren
  • Riikka Qvintus
  • Eetu Mallat
  • Juho Tiainen

Muu suunnittelu- ja ohjaustiimi

  • Alisa Uusi-Kilponen
  • Eveliina Hietakymi
  • Tuula Pesonen
  • Maarit Laitinen
Top