LUMATIKKA+ 1: Matematiikan erityispedagogiikkaa läpi koulutusrajojen (3 op)
LUMATIKKA+ 1: Matematiikan erityispedagogiikkaa läpi koulutusrajojen –kurssin kevään 2025 oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Sinun ei tarvitse ennakkoilmoittautua erikseen kurssille. Kysymme yhteystietosi kurssin oppimisympäristössä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät puolestaan tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.
Kurssin sisältö
Tervetuloa mukaan inspiroivaan ja käytännönläheiseen matematiikan koulutukseen, joka syventyy tuoreimpaan tutkimustietoon ja kentältä nousseisiin tarpeisiin! Kurssilla saat lisää ymmärrystä matematiikan opetuksen keskeisistä teemoista ja siitä, miten opetuksen laatu ja sisältö voivat parhaiten tukea oppijoiden kehitystä.
Paneudumme mm. matemaattisiin perustaitoihin ja matematiikan kumulatiiviseen luonteeseen. Saat tietoa konkreettisista keinoista tukea niitä oppijoita, joilla on matematiikassa pulmia – lahjakkaita oppijoita unohtamatta. Kurssi tarjoaa uusia näkökulmia myös oppitunnin rakentamiseen motivaation tukemisen näkökulmasta. Tarjolla on käytännönläheisiä vinkkejä ja materiaaleja tuen tarpeen tunnistamiseen sekä tietoa tehokkaista tukikeinoista.
Kohderyhmä
Kurssi on suunnattu matematiikan parissa työskentelevälle, aktiivisessa työsuhteessa olevalle opetushenkilöstölle varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Kurssin teoriaosuuksiin voi tutustua myös kuka tahansa muu matematiikan opetuksesta kiinnostunut.
Suorittaminen
Seuraava kurssikausi on keväällä ma 20.1.–su 4.5.2025 DigiCampuksessa. Kevään 2025 kurssialue avautui viikkoa aiemmin 13.1. Ohjatulla kaudella kursseilla on yhteinen suuntaa antava suoritusaikataulu, mutta kaikkia tehtäviä voi silti tehdä ja palauttaa joustavassa aikataulussa aina kauden päättymiseen saakka.
Kurssi koostuu teoriaosiosta ja opetuksen kehittäjä -osiosta. Voit valita, suoritatko molemmat vai vain teoriaosion. Jos olet jo aiemmin suorittanut teoriaosion, voit myös suorittaa uudella kaudella pelkän opetuksen kehittäjä -osion. Teoriaosio sisältää asiantuntijoiden tietoiskuja ja kirjallista materiaalia, jonka voi tulostaa itselleen talteen. Pienet keskustelutehtävät lisäävät vuorovaikutteisuutta ja samalla opit lisää kollegoilta. Teoriaosuuden päätteeksi on sähköinen testi kurssin asioista. Teoriaosio on kahden opintopisteen laajuinen.
Teoriaosion voit suorittaa kokonaisuudessaan myös lukukausien välissä: ennen kevätlukukauden 2025 alkua on siis mahdollista suorittaa teoria syksyn 2024 kurssialueella. Uusi ohjattu lukukausi alkaa kuitenkin aina uudelta kurssialueelta, jonne tulee siirtyä tehdäkseen käytännön osion. Kevään 2025 alueelta löytyvä Jatkaja-ryhmä sopii sinulle, joka suoritit aiemman kauden oppimisympäristössä vain teoriaosaajan opinnot ja haluat viimeistellä kurssin loppuun uudella kaudella, suorittaen käytännön sovellutukset.
Opetuksen kehittäjä -osiossa harjoittelet teoriaosiossa oppimaasi omassa työarjessasi. Saat käyttöösi matematiikkakartoituksia, joista voit valita sopivan teetettäväksi oppijoilla. Kartoituksen tulosten pohjalta suunnittelet ja toteutat pienen tukijakson valitsemillesi oppijoille. Palautettavana tehtävänä on kirjallinen reflektoiva raportti toteutetusta jaksosta. Opetuksen kehittäjä -osio on yhden opintopisteen laajuinen. Koko kurssi on siten kolme opintopistettä.
Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua suuntaa antavaan kevään 2025 suoritusaikatauluun, joka on räätälöity opetuksen kehittäjille. Kaikkia tehtäviä voi kuitenkin tehdä joustavasti kurssin ollessa käynnissä.
Päivämäärä K25 | Tehtävä |
---|---|
13.1.2025 | Oppimisalue avautuu. Osa 1. Johdanto. |
20.1.–2.2.2025 | Kurssi alkaa 20.1. ja koko oppimisalue tulee näkyviin. Osa 1. Johdanto. Osa 2. Missä taidot menevät. Sisältää keskustelutehtävän. |
3.2.–16.2.2025 | Osa 3. Matemaattiset perustaidot. Sisältää keskustelutehtävän. |
17.2.–16.3.2025 | Osa 4. Matematiikan oppimisen tuki. |
17.3.–30.3.2025 | Osa 5. Motivoivan oppitunnin rakentaminen. Teoriatesti kurssin teoriaosuudesta. |
31.3.–4.5.2025 | Opetuksen kehittäjä: Tukijakson suunnittelu ja toteuttaminen. Tukijaksoraportin palautus keskustelualueelle ja vertaiskommentointi 4.5. mennessä. Viimeisten palautusten arviointi ohjaajilta ja tarvittaessa täydentäminen tapahtuvat välillä 5.–16.5. |
Tavoitteet
Teoriaosaajan tavoitteet
Teoriaosuuden suorittanut
- tietää, mistä vaikeudet matematiikassa voivat johtua
- osaa lisätä opetukseensa yleisen tuen elementtejä, jotka hyödyttävät kaikkia oppijoita ja vähentävät vahvemman tuen tarvetta
- tietää keinoja, joilla matematiikan oppimista voidaan tukea myös yksilöllisemmin
- tietää, miten innostusta ja motivaatiota voidaan lisätä huomioimalla oppitunnin rakenne ja monipuoliset materiaalit ja välineet
Opetuksen kehittäjän tavoitteet
Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut osaa lisäksi
- tunnistaa tukea tarvitsevat oppijat
- suunnitella ja toteuttaa tukijakson oppijoille, joilla on oppimisen pulmia tai aukkoja matematiikan osaamisessa
Kurssivastaavat
Verkkokurssin kouluttaja
Riikka Qvintus
riikka.qvintus@helsinki.fi
Helsingin yliopisto / koordinaattori
KM, erityisopettaja
Kurssin tekijät
Pääsuunnittelutiimi
- Riikka Qvintus
- Tuula Pesonen
Muu suunnittelu- ja ohjaustiimi
- Alisa Uusi-Kilponen
- Eveliina Hietakymi