LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä perusopetuksen luokilla 7–9 ja toisen asteen koulutuksessa (4 op)
LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä perusopetuksen luokilla 7–9 ja toisen asteen koulutuksessa –kurssin kevään 2025 oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Sinun ei tarvitse ennakkoilmoittautua erikseen kurssille. Kysymme yhteystietosi kurssin oppimisympäristössä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät puolestaan tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.
Toisin kuin muilla LUMATIKKA+ -kursseilla, kevään kurssi alkaa DigiCampuksessa samalta oppimisalustalta kuin syksyn 2024 kurssi. Ohjattu kausi on kuitenkin vastaava kuin muillakin kursseilla.
Kurssin sisältö
Tervetuloa inspiroivaan matkaan matematiikan opetuksen ja arvioinnin maailmaan! Kurssin ytimessä on matematiikan ikäkausipedagogiikka ja yläkoulun sekä toisen asteen matematiikan sisältöjen arviointi. Punaisena lankana on monipuolisen arvioinnin toteuttaminen nimenomaan osana matematiikan aineenopetusta. Haluamme kannustaa sinua löytämään uusia tapoja arvioida oppijoiden osaamista ja hahmottaa arvioinnin merkitys oppimisprosessissa. Sisällöt esitellään konkreettisin esimerkein, ja ne perustuvat uusimpiin opetussuunnitelmiin.
Kurssilla opitaan ja pohditaan esimerkiksi seuraavia ajankohtaisia aiheita:
- Mitä matematiikan oppimisen osa-alueita on mahdollista arvioida?
- Miten oppimista arvioidaan monipuolisesti ja objektiivisesti?
- Miten oppijan kehitys tehdään arvioinnin avulla näkyväksi?
- Miten toteutan arviointia siten, ettei arviointi kuormita minua kohtuuttomasti, vaan sujuvoittaa työtäni?
Osana kurssiteemoja tutustutaan myös matemaattisen osaamisen kumulatiiviseen kehittymiseen koulu- ja ammatillisessa matematiikassa sekä se, miten matemaattista ajattelua kielentämällä ja erilaisilla esitysmuodoilla konkretisoimalla voidaan tukea oppimista ja tehdä näkyväksi osaamista. Tämä kurssi tuo uusia näkökulmia ja virtaa opetukseen painottaen käytännönläheisyyttä ja innostavia oppimiskokemuksia!
Kohderyhmä
Kurssi on suunnattu aktiivisessa työsuhteessa oleville matematiikan aineenopettajille sekä erityisopettajille, jotka opettavat matematiikkaa peruskoulun luokilla 7–9 tai toisella asteella. Kurssin teoriaosuuksiin voi myös tutustua kuka tahansa, joka on kiinnostunut matemaattisten taitojen opetuksesta yläkoulussa, lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa.
Suorittaminen
Seuraava kurssikausi on keväällä ma 20.1.–su 4.5.2025 DigiCampuksessa. Kevään 2025 kurssialueena toimii tällä kurssilla sama oppimisalusta kuin syksyllä 2024.
Kurssi koostuu teoriaosiosta ja opetuksen kehittäjä -osiosta. Voit valita, suoritatko molemmat vai vain teoriaosion. Jos olet jo aiemmin suorittanut teoriaosion, voit myös suorittaa uudella kaudella pelkän opetuksen kehittäjä -osion.
Teoriaosaaja-osiossa tutustutaan opintopolun eri vaiheiden näkökulmista käsitteisiin matematiikan oppimisen ja oppimisen arvioinnin taustalla sekä konkreettisesti eri arviointimuotoihin. Osiosta saa suoritusmerkinnän suorittamalla osion lopussa olevan testin hyväksytysti. Teoriaosio on kolmen opintopisteen laajuinen. Teoriaosion voit suorittaa kokonaisuudessaan myös lukukausien välissä.
Opetuksen kehittäjä -osiossa opitaan konkreettisten esimerkkien avulla uusia tapoja arvioida oppimista monipuolisesti yläkoulussa ja toisella asteella. Lisäksi tässä osiossa esitellään muutamia valmiita arviointityökaluja tai -malleja. Kurssitehtävänä osallistuja pääsee kehittämään ja testaamaan arviointityökalua matematiikan opetuksessaan yläkoulussa tai toisella asteella. Muut suorittajat vertaisarvioivat työkalun ja testauksen suunnitelmaasi. Opetuksen kehittäjä -osio on yhden opintopisteen laajuinen. Koko kurssi on siten neljä opintopistettä. Ohjaus ja opetuskokeilun arviointi jatkuu seuraavan kurssikauden alettua 20.1. Ohjatulla kaudella kursseilla on yhteinen suuntaa antava suoritusaikataulu, mutta kaikkia tehtäviä voi silti tehdä ja palauttaa joustavassa aikataulussa aina kauden päättymiseen saakka.
Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua alta kevään 2025 suuntaa antaviin suoritusaikatauluihin, jotka on räätälöity opetuksen kehittäjille. Arviointikokeilun suorittajien kannattaa tutustua ohjeistukseen jo kurssin alkupuolella, jotta kokeilua voi ideoida kurssin aikana, ja jotta kokeilun ehtii suunnitella ja toteuttaa oman opetuksen rytmiin parhaiten sopivalla tavalla. Huomioi, että Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittavien on testattava arviointityökaluaan 27.4.2025 mennessä!
Päivämäärä K25 | Tehtävä |
---|---|
13.1.2025 | Oppimisalue avautuu; Osa 1: Johdanto. |
20.1–2.2.2025 | Kurssi alkaa 20.1. ja koko oppimisalue tulee näkyviin; Osa 1: Johdanto ja Osa 2: Arviointi matematiikan osaamisessa. |
3.–16.2.2025 | Osa 3: Matematiikan oppiminen ja osaaminen |
17.2.–9.3.2025 | Osa 4: Matematiikan kielentäminen (huom. talviloma) |
10.–30.3.2025 | Osa 5: Konkretiaa opetukseen Osa 6: Teoriatesti pohjautuen osioihin 2–5 |
31.3.–27.4.2025 | Osa 7: Opetuksen kehittäjä: Arviointityökalu on suunniteltu, arviointikokeilu on suunniteltu ja toteutettu (huom. pääsiäinen) |
28.4.–4.5.2025 | Osa 7: Opetuksen kehittäjä: Vähintään yhtä jonkun toisen arviointikokeilun suunnitelmaa on kommentoitu ja oman arviointikokeilun pohdinta on palautettu; kurssi päättyy. Viimeisten palautusten arviointi ohjaajilta ja tarvittaessa täydentäminen tapahtuvat välillä 5.–16.5.2025. |
Tavoitteet
Teoriaosaajan tavoitteet
Teoriaosuuden suorittanut
- hahmottaa, miten pedagogisesti mielekkäillä opetusmenetelmillä voidaan tukea monipuolisten arviointimenetelmien käyttöä: esimerkiksi summatiivinen arviointi, formatiivinen arviointi ja itsearviointi
- hahmottaa oppilaan matemaattisten taitojen rakentumisen, kielentämisen roolin ja konkretialähtöisen opetuksen merkitykset matematiikan oppimisprosessin, matematiikan opetuksen ja matematiikan oppimisen arvioinnin näkökulmista
- hahmottaa konkreettisten esimerkkien kautta, miten matematiikan aineenopetuksen sisältöjä ja niihin liittyvää työskentelyä voidaan arvioida kurssilla, esiteltäviä monipuolisia arviointimenetelmiä käyttäen
Opetuksen kehittäjän tavoitteet
Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut osaa lisäksi
- sovittaa jo olemassa olevia arviointityökaluja tai –malleja matematiikan opetuksen tavoitteiden arviointiin sopiviksi
- tehdä tulkintoja ja päätöksiä arviointityökalujen tai –mallien tuottaman datan perusteella
- osaa reflektoida omaa toimintaansa arviointityökalun tai –mallin testaamisen jälkeen
Kurssivastaavat
Verkkokurssin kouluttaja
Saana Kinnunen
saana.kinnunen@uef.fi
Itä-Suomen yliopisto / Yliopisto-opettaja
FM: mafyke-aineenopettaja, luokanopettaja
Kurssin tekijät
Pääsuunnittelutiimi
- Juho Tiainen
- Nina Ågren
- Riikka Qvintus
- Eetu Mallat
Muu suunnittelu- ja ohjaustiimi
- Alisa Uusi-Kilponen
- Eveliina Hietakymi