LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä perusopetuksen luokilla 7–9 ja toisen asteen koulutuksessa

LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä perusopetuksen luokilla 7–9 ja toisen asteen koulutuksessa -itseopiskelukurssin oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.
Kurssin sisältö
Tervetuloa inspiroivalle matkalle kurssille, jonka ytimessä on matematiikan ikäkausipedagogiikka ja yläkoulun sekä toisen asteen matematiikan sisältöjen arviointi. Punaisena lankana on monipuolisen arvioinnin toteuttaminen nimenomaan osana matematiikan aineenopetusta. Haluamme kannustaa sinua löytämään uusia tapoja arvioida oppijoiden osaamista ja hahmottamaan sen merkitys oppimisprosessissa.
Lisäksi kurssilla tutustutaan matemaattisen osaamisen kumulatiiviseen kehittymiseen koulu- ja ammatillisessa matematiikassa sekä siihen, miten matemaattista ajattelua kielentämällä ja erilaisilla esitysmuodoilla konkretisoimalla voidaan tukea oppimista ja tehdä näkyväksi osaamista. Tämä kurssi tuo uusia näkökulmia ja virtaa opetukseen painottaen käytännönläheisyyttä ja innostavia oppimiskokemuksia!

Kohderyhmä
Kurssi on suunnattu matematiikan aineenopettajille sekä erityisopettajille, jotka opettavat matematiikkaa peruskoulun luokilla 7–9 tai toisella asteella. Kurssin voi suorittaa kuitenkin myös kuka tahansa muu, joka on kiinnostunut matemaattisten taitojen opetuksesta yläkoulussa, lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa.
Suorittaminen
Kurssiin kuuluu teoriaosuus ja käytännön opetuksen kehittäjä -osuus. Voit katsella sisältöjä, suorittaa pelkän teorian tai myös opetuskokeilun, jolloin saat eniten irti kurssista. Itseopiskelukurssin voi aloittaa haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa.
Teoriaosio sisältää asiantuntijavideoita ja -tekstejä. Osiossa tutustutaan opintopolun eri vaiheiden näkökulmista käsitteisiin matematiikan oppimisen ja oppimisen arvioinnin taustalla sekä konkreettisesti eri arviointimuotoihin. Pienet keskustelutehtävät herättelevät pohtimaan.
Opetuksen kehittäjä -osiossa opitaan konkreettisten esimerkkien avulla uusia tapoja arvioida oppimista monipuolisesti yläkoulussa ja toisella asteella. Lisäksi tässä osiossa esitellään muutamia valmiita arviointityökaluja tai -malleja. Saat suunnitella ja kokeilla käytännössä jotain itsellesi uutta arviointityökalua, jolla saat tietoa oppijoiden oppimisesta ja osaamisesta. Opetuskokeilun voit teettää työn ohessa omassa opetusryhmässäsi. Voit halutessasi toteuttaa sen myös yhdessä kollegan kanssa. Jos et ole parhaillaan työelämässä, hyödynnä opetuskokeiluun esimerkiksi kollegasi ryhmää tai teetä kokeilu vaikkapa sukulaislapselle. Voit kuitenkin osallistua kurssille myös ilman aikomusta suorittaa opetuskokeilu.
Kurssi päättyy teoriatestiin, joka sisältää kysymyksiä läpikäymistäsi teoriamateriaaleista. Hyväksytyn teoriatestin jälkeen saat ladattua itsellesi kurssidiplomin.
Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua kurssin suorittamiseen kuluvaan suuntaa-antavaan aika-arvioon:
Arvioitu suoritusaika | Tehtävä |
---|---|
8–12 h | Osa 1: Johdanto ja Osa 2: Arviointi matematiikan osaamisessa |
5–10 h | Osa 3: Matematiikan oppiminen ja osaaminen |
5–10 h | Osa 4: Matematiikan kielentäminen |
5–10 h | Osa 5: Konkretiaa opetukseen |
3–6 h | Osa 6: Opetuksen kehittäjä: Arviointityökalun suunnittelu ja arviointikokeilu |
1–2 h | Osat 7–9: Teoriatesti pohjautuen osioihin 2-5 ja kurssin päätös |
Tavoitteet
Teoriaosaajan tavoitteet
Teoriaosuuden suorittanut
- ymmärtää matematiikan arvioinnin erilaiset muodot ja sen, miten arvioinnilla voidaan vaikuttaa matematiikkakuvaan sekä oppimisen edistämiseen
- ymmärtää itse- ja vertaisarvioinnin osana arviointia ja oman oppimisen reflektointia
- ymmärtää, että matemaattinen tieto rakentuu konkretiasta abstraktiin ja kumuloituu
- ymmärtää matemaattisen ajattelun kielentämisen merkityksen oppimisessa ja arvioinnissa.
Opetuksen kehittäjän tavoitteet
Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut osaa lisäksi
- hyödyntää olemassa olevia, arviointia tukevia materiaaleja sekä aiempia tietoja ja kokemuksia oman arvioinnin kehittämisessä ja uuden testaamisessa.
Kurssitekijät
Pääsuunnittelutiimi
- Juho Tiainen
- Nina Ågren
- Riikka Qvintus
- Eetu Mallat
Muu suunnittelu- ja ohjaustiimi
- Alisa Uusi-Kilponen
- Eveliina Hietakymi