LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä perusopetuksen luokilla 7–9 ja toisen asteen koulutuksessa

Sinipohjainen kuva, jossa mm. =, äärettömyyden symboli, muotoja, ajatuskupla sekä suurennuslasi, jonka alla on tähti.

LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä perusopetuksen luokilla 7–9 ja toisen asteen koulutuksessa -itseopiskelukurssin oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.

Kurssin sisältö

Tervetuloa inspiroivalle matkalle kurssille, jonka ytimessä on matematiikan ikäkausipedagogiikka ja yläkoulun sekä toisen asteen matematiikan sisältöjen arviointi. Punaisena lankana on monipuolisen arvioinnin toteuttaminen nimenomaan osana matematiikan aineenopetusta. Haluamme kannustaa sinua löytämään uusia tapoja arvioida oppijoiden osaamista ja hahmottamaan sen merkitys oppimisprosessissa.

Lisäksi kurssilla tutustutaan matemaattisen osaamisen kumulatiiviseen kehittymiseen koulu- ja ammatillisessa matematiikassa sekä siihen, miten matemaattista ajattelua kielentämällä ja erilaisilla esitysmuodoilla konkretisoimalla voidaan tukea oppimista ja tehdä näkyväksi osaamista. Tämä kurssi tuo uusia näkökulmia ja virtaa opetukseen painottaen käytännönläheisyyttä ja innostavia oppimiskokemuksia!

1. Johdanto
2. Arviointi matematiikan opetuksessa
3. Matematiikan oppiminen ja osaaminen
4. Matematiikan  kielentäminen
5. Konkretiaa opetukseen
6. Opetuksen kehittäjä
7. Teoriatesti
8. Kurssin päätös ja diplomi
9. Tekijät
Kurssiaiheet oppimisalustalla

Kohderyhmä

Kurssi on suunnattu matematiikan aineenopettajille sekä erityisopettajille, jotka opettavat matematiikkaa peruskoulun luokilla 7–9 tai toisella asteella. Kurssin voi suorittaa kuitenkin myös kuka tahansa muu, joka on kiinnostunut matemaattisten taitojen opetuksesta yläkoulussa, lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa.

Suorittaminen

Kurssiin kuuluu teoriaosuus ja käytännön opetuksen kehittäjä -osuus. Voit katsella sisältöjä, suorittaa pelkän teorian tai myös opetuskokeilun, jolloin saat eniten irti kurssista. Itseopiskelukurssin voi aloittaa haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa.

Teoriaosio sisältää asiantuntijavideoita ja -tekstejä. Osiossa tutustutaan opintopolun eri vaiheiden näkökulmista käsitteisiin matematiikan oppimisen ja oppimisen arvioinnin taustalla sekä konkreettisesti eri arviointimuotoihin. Pienet keskustelutehtävät herättelevät pohtimaan.

Opetuksen kehittäjä -osiossa opitaan konkreettisten esimerkkien avulla uusia tapoja arvioida oppimista monipuolisesti yläkoulussa ja toisella asteella. Lisäksi tässä osiossa esitellään muutamia valmiita arviointityökaluja tai -malleja. Saat suunnitella ja kokeilla käytännössä jotain itsellesi uutta arviointityökalua, jolla saat tietoa oppijoiden oppimisesta ja osaamisesta. Opetuskokeilun voit teettää työn ohessa omassa opetusryhmässäsi. Voit halutessasi toteuttaa sen myös yhdessä kollegan kanssa. Jos et ole parhaillaan työelämässä, hyödynnä opetuskokeiluun esimerkiksi kollegasi ryhmää tai teetä kokeilu vaikkapa sukulaislapselle. Voit kuitenkin osallistua kurssille myös ilman aikomusta suorittaa opetuskokeilu.

Kurssi päättyy teoriatestiin, joka sisältää kysymyksiä läpikäymistäsi teoriamateriaaleista. Hyväksytyn teoriatestin jälkeen saat ladattua itsellesi kurssidiplomin.

Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua kurssin suorittamiseen kuluvaan suuntaa-antavaan aika-arvioon:

Arvioitu suoritusaikaTehtävä
8–12 hOsa 1: Johdanto ja Osa 2: Arviointi matematiikan osaamisessa
5–10 hOsa 3: Matematiikan oppiminen ja osaaminen
5–10 hOsa 4: Matematiikan kielentäminen
5–10 hOsa 5: Konkretiaa opetukseen
3–6 hOsa 6: Opetuksen kehittäjä: Arviointityökalun suunnittelu ja arviointikokeilu 
1–2 h Osat 7–9: Teoriatesti pohjautuen osioihin 2-5 ja kurssin päätös

Tavoitteet

Teoriaosaajan tavoitteet

Teoriaosuuden suorittanut

  • ymmärtää matematiikan arvioinnin erilaiset muodot ja sen, miten arvioinnilla voidaan vaikuttaa matematiikkakuvaan sekä oppimisen edistämiseen
  • ymmärtää itse- ja vertaisarvioinnin osana arviointia ja oman oppimisen reflektointia
  • ymmärtää, että matemaattinen tieto rakentuu konkretiasta abstraktiin ja kumuloituu
  • ymmärtää matemaattisen ajattelun kielentämisen merkityksen oppimisessa ja arvioinnissa.

Opetuksen kehittäjän tavoitteet

Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut osaa lisäksi

  • hyödyntää olemassa olevia, arviointia tukevia materiaaleja sekä aiempia tietoja ja kokemuksia oman arvioinnin kehittämisessä ja uuden testaamisessa.

Kurssitekijät

Pääsuunnittelutiimi

  • Juho Tiainen
  • Nina Ågren
  • Riikka Qvintus
  • Eetu Mallat

Muu suunnittelu- ja ohjaustiimi

  • Alisa Uusi-Kilponen
  • Eveliina Hietakymi
Top
Evästeasetukset
Matematiikan opetuksen ja oppimisen täydennyskoulutusohjelma LUMATIKKA+

Käytämme tällä sivustolla evästeitä, jotta voimme parantaa verkkosivujemme toimintaa ja tarjota sinulle parhaan käyttökokemuksen. Evästeet tallennetaan selaimeesi. Evästeet tunnistavat sinut kun palaat samalla selaimella sivustollemme ja auttavat meitä ymmärtämään, mitkä sivuston osat ovat kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä.

Voit muokata tässä näkymässä kaikkia evästeasetuksiasi sivustomme osalta.

Välttämättömät evästeet

Jos haluat tallettaa selaimeesi sivustoamme koskevat evästeasetukset, hyväksy välttämättömät evästeet.

Kolmansien osapuolten evästeet

Käytämme tällä sivustollamme mm. Google Analytics -palvelua kerätäksemme tietoa sivustolla vierailijoiden määrästä ja suosituimmista sisällöistä.

Näiden evästeiden hyväksyminen auttaa meitä kehittämään sivustoamme.