LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa

Keltapohjainen kuva, jossa mm. numerot 1 ja 2, muotoja, ajatuskupla sekä suurennuslasi, jonka alla on tähti.

LUMATIKKA+ 2: Arviointi matematiikan opetuksen ytimessä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa -itseopiskelukurssin oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.

Kurssin sisältö

Tervetuloa kurssille, jolla pääset syventymään lapsen matemaattisen ajattelun ja myönteisen matematiikkakuvan kehittymiseen. Kurssi tarjoaa konkreettisia keinoja varhaiskasvatuksen arjessa läsnä olevaan matematiikan havainnoimiseen ja pohtimiseen. Lisäksi se ohjaa arvioimaan lapsen matemaattista osaamista ja tunnistamaan mahdollisia tukitarpeita varhaisessa vaiheessa.

Kurssilla tutustutaan matematiikan opettamisen ikäkausipedagogiikkaan ja esimatemaattisten taitojen monipuoliseen kehittämiseen opetussuunnitelmiin pohjautuen ja tutkimustiedon valossa. Olitpa kiinnostunut havainnollistavasta ja lapsilähtöisestä matematiikan maailmaan tutustuttamisesta tai matemaattisen osaamisen arviointiin liittyvän teoriatiedon käytäntöön sovittamisesta, tämä kurssi on juuri sinua varten!

1. Johdanto
2. Arviointi matematiikan opetuksessa
3. Matematiikan osaaminen
4. Matematiikan kielentäminen
5. Lukukäsite
6. Arjen matematiikkaa
7. Esimatemaattiset taidot
8. Ikäkausipedagogiikka
9. Geometria
10. Opetuksen kehittäjä-kokeilu
11. Teoriatesti
12. Kurssin päätös ja diplomi
13. Tekijät
Kurssiaiheet oppimisalustalla

Kohderyhmä

Kurssi on suunnattu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opetushenkilölle. Kurssin voi suorittaa kuitenkin myös kuka tahansa muu varhaismatemaattisten taitojen opetuksesta kiinnostunut. 

Suorittaminen

Kurssiin kuuluu teoriaosuus ja käytännön opetuksen kehittäjä -osuus. Voit katsella sisältöjä, suorittaa pelkän teorian tai myös opetuskokeilun, jolloin saat eniten irti kurssista. Itseopiskelukurssin voi aloittaa haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa.

Teoriaosio sisältää asiantuntijavideoita ja -tekstejä. Pienet keskustelutehtävät herättelevät pohtimaan. Opetuksen kehittäjä -osiossa tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa kurssin päätteeksi opetuskokeilu, joka syventää teoreettista osaamistasi kurssin aiheista ja siirtää sitä käytännön tasolle. Voit teettää opetuskokeilun työn ohessa omassa opetusryhmässäsi. Voit halutessasi toteuttaa sen myös yhdessä kollegan kanssa. Jos et ole parhaillaan työelämässä, hyödynnä opetuskokeiluun esimerkiksi kollegasi ryhmää tai teetä kokeilu vaikkapa sukulaislapselle. Voit kuitenkin osallistua kurssille myös ilman aikomusta suorittaa opetuskokeilu.

Kurssi päättyy teoriatestiin, joka sisältää kysymyksiä läpikäymistäsi teoriamateriaaleista. Hyväksytyn teoriatestin jälkeen saat ladattua itsellesi kurssidiplomin.

Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua kurssin suorittamiseen kuluvaan suuntaa-antavaan aika-arvioon:

Arvioitu suoritusaikaTehtävä
4–8 hOsa 1. Johdanto
Osa 2. Arviointi matematiikan opetuksessa. Sisältää keskustelutehtävän.
3–6 hOsa 3. Matematiikan osaaminen. Sisältää keskustelutehtävän
4–8 hOsa 4. Matematiikan kielentäminen.
10–16 hOsat 5–9. Ikäkausikohtaista matematiikkaa.
3–10 hOsa 10. Opetuksen kehittäjä: opetuskokeilun suunnittelu ja toteutus
1–2 hOsat. 11–13. Teoriaosaaja -testi ja kurssin päätös.

Tavoitteet

Teoriaosaajan tavoitteet

Teoriaosuuden suorittanut

  • ymmärtää matemaattisen osaamisen arvioinnin eri muotoja
  • tunnistaa keinoja mahdollisten tukitarpeiden varhaiseen arviointiin
  • ymmärtää uskomuksien ja asenteiden tärkeän roolin myönteisen matematiikkakuvan kehittymisessä
  • tunnistaa konkreettisia keinoja ja mahdollisuuksia matemaattisen ajattelun kehittämiseksi arjessa
  • ymmärtää leikkien ja pelien merkityksiä esimatemaattisten taitojen ja lukukäsityksen kehittymiselle.

Opetuksen kehittäjän tavoitteet

Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut osaa lisäksi

  • tukea alle kouluikäisten lasten matemaattisen ajattelun kehittymistä varhaiskasvatuksen/esiopetuksen pedagogisessa toiminnassa
  • soveltaa matemaattisen osaamisen arvioinnin keinoja osana arjen matemaattista toimintaa
  • kehittää omaa opetustaan tutkimustiedon, henkilökohtaisen reflektion ja työyhteisössä tapahtuvan pohdinnan pohjalta.

Kurssin tekijät

Pääsuunnittelutiimi

  • Eetu Mallat
  • Riikka Qvintus
  • Nina Ågren
  • Juho Tiainen

Muu suunnittelu- ja ohjaustiimi

  • Alisa Uusi-Kilponen
  • Eveliina Hietakymi

Top
Evästeasetukset
Matematiikan opetuksen ja oppimisen täydennyskoulutusohjelma LUMATIKKA+

Käytämme tällä sivustolla evästeitä, jotta voimme parantaa verkkosivujemme toimintaa ja tarjota sinulle parhaan käyttökokemuksen. Evästeet tallennetaan selaimeesi. Evästeet tunnistavat sinut kun palaat samalla selaimella sivustollemme ja auttavat meitä ymmärtämään, mitkä sivuston osat ovat kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä.

Voit muokata tässä näkymässä kaikkia evästeasetuksiasi sivustomme osalta.

Välttämättömät evästeet

Jos haluat tallettaa selaimeesi sivustoamme koskevat evästeasetukset, hyväksy välttämättömät evästeet.

Kolmansien osapuolten evästeet

Käytämme tällä sivustollamme mm. Google Analytics -palvelua kerätäksemme tietoa sivustolla vierailijoiden määrästä ja suosituimmista sisällöistä.

Näiden evästeiden hyväksyminen auttaa meitä kehittämään sivustoamme.