LUMATIKKA+ 3: Tietotekniikkaa ja ohjelmointia osana matematiikan opetusta

LUMATIKKA+ 3: Tietotekniikkaa ja ohjelmointia osana matematiikan opetusta -itseopiskelukurssin oppimisympäristöön DigiCampuksessa pääset tästä linkistä. Ohjeet DigiCampukseen kirjautumisesta ja itserekisteröitymisestä löydät sivulta Verkkokoulutukset. Tältä sivulta löydät puolestaan tarkemman kuvauksen kurssin sisällöistä ja suorittamisesta.
Kurssin sisältö
Innostutaan tietotekniikan ja ohjelmoinnin opettamisesta! Tällä kurssilla saadaan konkreettista tukea sekä kartutetaan ideoita tietotekniikan ja ohjelmoinnin opetukseen osana matematiikan opetusta.
Kurssin aikana rakennetaan ymmärrystä ohjelmointiosaamisen ja digitaalisen osaamisen kehittymisestä jatkumona yli eri koulutusasteiden, varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Ohjelmointiosaamista ja digitaalista osaamista lähestytään uusina lukutaitoina eli kaikille hyödyllisinä taitoina, jotka auttavat ymmärtämään, käyttämään ja soveltamaan ympärillämme olevaa teknologiaa niin arjessa kuin oppimisessa.
Kurssilla tutustutaan ohjelmointiin ja oman opetusryhmän ikätasolle sopiviin ohjelmointiharjoituksiin. Lisäksi lähestytään tietotekniikkaa usean mielenkiintoisen teeman kautta. Kurssin aikana tutustutaan tekoälyyn, tietokoneen ja internetin toimintaan sekä oppimisanalytiikan ja matematiikkasovellusten mahdollisuuksiin opetuksen kontekstissa. Konkreettisten harjoitusten materiaalit ovat suoraan sovellettavissa opetukseen eri-ikäisten oppijoiden kanssa.

Kohderyhmä
Kurssi on suunnattu varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajille sekä erityisopettajille matematiikan, ohjelmoinnin sekä tieto- ja viestintäteknologisten taitojen opetuksen tueksi. Kurssin voi suorittaa kuitenkin myös kuka tahansa muu tietotekniikan sekä ohjelmoinnin opetuksesta kiinnostunut.
Suorittaminen
Kurssiin kuuluu teoriaosuus ja käytännön opetuksen kehittäjä -osuus. Voit katsella sisältöjä, suorittaa pelkän teorian tai myös opetuskokeilun, jolloin saat eniten irti kurssista. Itseopiskelukurssin voi aloittaa haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa.
Teoriaosio sisältää asiantuntijavideoita ja -tekstejä sekä niihin liittyviä pohdintatehtäviä. Opetuksen kehittäjä -osion tarkoitus on, että toteutat kurssin aikana kaksi opetuskokeilua, jotka syventävät teoreettista osaamistasi ja siirtävät sitä käytännön tasolle. Ensimmäisenä opetuskokeiluna on ohjelmoinnin opetustuokio, johon saat valmiita ideoita ja materiaaleja kurssilta. Toisen opetuskokeilun suunnittelet ja toteutat valitsemastasi kurssilla käsitellystä aiheesta. Voit teettää opetuskokeilun työn ohessa omassa opetusryhmässäsi. Voit halutessasi toteuttaa sen myös yhdessä kollegan kanssa. Jos et ole parhaillaan työelämässä, hyödynnä opetuskokeiluun esimerkiksi kollegasi ryhmää tai teetä kokeilu vaikkapa sukulaislapselle. Voit kuitenkin osallistua kurssille myös ilman aikomusta suorittaa opetuskokeilu.
Kurssi päättyy teoriatestiin, joka sisältää kysymyksiä läpikäymistäsi teoriamateriaaleista. Hyväksytyn teoriatestin jälkeen saat ladattua itsellesi kurssidiplomin.
Oman opiskelun helpottamiseksi voit tutustua kurssin suorittamiseen kuluvaan suuntaa-antavaan aika-arvioon:
Arvioitu suoritusaika | Tehtävä |
---|---|
8–12 h 3–7 h | Osat 1–3: Johdanto, Digitaalinen osaaminen, Ohjelmointi ja algoritmit opetuksessa. Opetuskokeilu 1: Ohjelmointikokeilu |
8–12 h | Kurssin osat 4–7: Tekoäly, Tietokoneen ja internetin toiminta, Matematiikkaohjelmistot, Oppimisanalytiikka. |
5–10 h | Kurssin osa 8: Opetuskokeilu 2 |
1–2 h | Kurssin osat 9–11: Teoriatesti ja kurssin päätös |
Tavoitteet
Teoriaosaajan tavoitteet
Teoriaosuuden suorittanut
- ymmärtää digitaalisen osaamisen ja ohjelmointiosaamisen merkityksen jokaiselle oppijalle ja tietää, miten ne linkittyvät matematiikan opetukseen
- ymmärtää, miten ohjelmoinnin oppimispolku etenee varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle
- tuntee esimerkkejä ohjelmointitehtävistä, joita voi hyödyntää eri-ikäisten oppijoiden kanssa
- ymmärtää perusteita ohjelmoinnista sekä tietokoneen ja internetin toiminnasta
- tutustuu tekoälyyn, tekoälyosaamiseen ja esimerkkeihin tekoälyyn tutustumisesta eri-ikäisten oppijoiden kanssa
- tuntee matematiikkaohjelmistojen ja oppimisanalytiikan mahdollisuuksia opetuksen ja oppimisen tukena.
Opetuksen kehittäjän tavoitteet
Opetuksen kehittäjä -osuuden suorittanut lisäksi
- tuntee erilaisia opetusmateriaaleja ja pedagogisesti mielekkäitä tapoja ohjelmoinnin opetuksen toteuttamiseen ja osaa soveltaa niitä omaan opetukseensa
- hahmottaa oman opetuksen kehittämisen ja luovan työotteen merkityksen voimavaroina opetus- ja kasvatustyössä
- osaa suunnitella ja toteuttaa kurssin aihepiireistä mielekkäitä, oppijoidensa ikätasoon sopivia opetustuokioita.
Kurssin tekijät
Pääsuunnittelutiimi
- Riikka Keto-Tokoi
- Leena Ikonen
- Alisa Uusi-Kilponen