LUMATIKKA genom tiderna
LUMATIKKA 2018–2022
LUMATIKKA är ett fortbildningsprogram om undervisning och lärande i matematik, som erbjöds första gången år 2018. Det avgiftsfria, riksomfattande programmet var ett samarbetsprojekt mellan åtta universitet och yrkeshögskolor. Ett stort antal sakkunniga utvecklade utbildningshelheten utgående från de senaste forskningsrönen och läroplanerna samt från erfarenheter av undervisningsarbetet i praktiken. Samarbetet gav upphov till en mycket omfattande och högklassig materialsamling på både svenska och finska för personalen inom det pedagogiska området. Med hjälp av materialet erbjöds det åt all personal inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, grundläggande utbildning och andra stadiets utbildning, som jobbar med matematik, en möjlighet till kompetensutveckling.
Till att börja med garanterade Utbildningsstyrelsen finansieringen för projektets nätkurser och närstudieträffar till år 2019. Bilderna nedan visar hur det såg ut på våra närstudieträffar, som gick ut på att kombinera matematik med konst och att ge verktyg för undersökande lärande.
Tack vare fortsatt finansiering kunde verksamheten och handledningen på nätkurserna fortsätta ända till slutet av år 2022. Innehållet i och aktiviteterna på nätkurserna vidareutvecklades och finslipades under projektets gång utgående från både deltagarnas erfarenheter och utbildarnas egna förbättringsförslag. Målgruppen för programmet utvidgades år 2020 till att omfatta även lärarutbildningen i och med att kurser inom programmet kunde inkluderas i universitetsutbildningen för lärarstuderande.
Utbildningsprogrammet bestod av tre delar, varav den första var gemensam för alla deltagare, den andra utbildningsstadiespecifik och den tredje valfri, bestående av olika former av matematikens specialdidaktik. Tack vare samarbetet med fortbildningsprogrammet Flexibel matematik (Flexma) och Math & arts-studierna vid Aalto-universitetet var det möjligt att inkludera kurser från dessa program i den valfria utbildningsdelen. När programmet var som mest omfattande bestod det sammanlagt av ungefär tjugo kurser, varav det var möjligt att sammanställa en utbildningshelhet på 15 studiepoäng eller välja ut enskilda kurser. Deltagarna kunde avlägga nätkurserna flexibelt i sin egen takt.
Översikten nedan ger en beskrivning av så gott som alla kurser som erbjöds inom programmet under åren 2018–2022. De årskursspecifika kurserna för årskurserna 1–2 och 3–6 slogs dock senare ihop, och av kurserna som på olika sätt berörde integrationen mellan matematik och konst skapades en kurs, kursen Matematik och konst. Därutöver ändrade den svenskspråkiga kursen om problemlösning form en aning, varefter namnet ändrades till Att förstå problemlösning, och kursen Matematiikkaa kehollisesti ja liikkuen fick, efter att den översatts, namnet Matematik i rörelse. En del av kurserna erbjöds inte under hela projektperioden.

Från självstudiekurser till LUMATIKKA+-programmet
Under LUMATIKKA-projektperioden tog tusentals lärare från olika håll i Finland del av det elevcentrerade, aktiverande, praktiskt orienterade och inspirerande innehållet i utbildningen, som således bidrog till att stärka finländska elevers matematiska kunnande och intresse för matematik samt utvecklingen av undervisningen. Också efter projektperioden kunde lärare få stöd av utbildningsmaterialet, i och med att materialet fanns fritt tillgängligt på nätet i form av självstudiekurser och materialsamlingar, såsom videospellistor på projektets Youtube-kanal och kursmaterialsamlingar i Biblioteket för öppna lärresurser. På så sätt ville man se till att lärare runt om i Finland hade en fortsatt möjlighet att få stöd för att utveckla sin undervisning och för att stärka sina elevers matematiska kunnande och intresse för matematik.
Även om LUMATIKKA-projektet avslutades försvann inte behovet av att stötta lärare i att utveckla matematikundervisningen. Flera longitudinella studier och utvärderingar av inlärningsresultat, såsom TIMSS 2019 och NCU (KARVI) 2021 och 2023, visade på en sjunkande trend i matematiskt kunnande, växande skillnader i elevers kunnande, som kunde förklaras med elevrelaterade och geografiska faktorer, samt försämrade attityder. Budskapet i resultaten var alarmerande, eftersom matematiskt kunnande är av stor betydelse för var och ens möjligheter att utbilda sig, hitta arbete och engagera sig i samhället. Resultaten gav upphov till tanken om ett uppdaterat LUMATIKKA+-program som skulle ta fasta på inte bara en mångsidig utveckling av grundläggande matematiskt kunnande utan också specialpedagogik och mångsidig bedömning.
Till vår stora glädje ansåg Utbildningsstyrelsen att vår idé var utbildningspolitiskt angelägen och aktuell, och således fick projektet finansiering. Därför kunde LUMA-center Finland-nätverket på hösten 2023 inleda planeringen av det nya fortbildningsprogrammet LUMATIKKA+. LUMATIKKA+ baserade sig på det tidigare LUMATIKKA-projektet, som genomfördes under åren 2018–2022, men fortbildningen reviderades och kursinnehållet uppdaterades.
LUMATIKKA+ ville för sin del ge svar på frågor kring konstaterade skillnader i elevers matematiska kunnande och deras försämrade motivation för matematik. Till det reviderade fortbildningsprogrammet medverkade dels sådana sakkunniga som var med om att bygga upp det tidigare programmet, dels nya förmågor som kunde bidra med färska idéer och utvecklingsförslag. Inom ramen för projektet erbjöds kursdeltagarna flexibel fortbildning med möjlighet till nätstudier och närstudieträffar under åren 2024–2025. Därutöver kunde man träffa LUMATIKKA+ också i anslutning till olika evenemang och tillställningar. I stället för närstudieträffar ordnades ett webbinarium på svenska.
Det uppdaterade LUMATIKKA+-fortbildningsprogrammet bestod av tre delar och utgjorde en helhet på 10 studiepoäng. Den som hade ett brinnande intresse för temat kund i egen takt och avgiftsfritt avlägga alla tre delar under en eller flera kursomgångar. Det var också möjligt att välja ut och avlägga endast sådana kurser som man själv tyckte var intressanta. Kurserna genomfördes över nätet på kursplattformen DigiCampus på finska och delvis på svenska (två kurser av sju).
Dessvärre var det inte möjligt att få studiepoäng för LUMATIKKA+-utbildningen och kursprestationer kunde inte heller, på grund av Utbildningsstyrelsens bestämmelser, tillgodoräknas som en del av examensstudier vid en högskola. Vissa motsvarande LUMATIKKA-kurser, som ingått i det tidigare fortbildningsprogrammet, har dock sedan 2023 kunnat inkluderas i examensstudier vid Helsingfors universitet och Åbo Akademi. Läs mer på sidan Tidigare LUMATIKKA-kurser.
Efter att LUMATIKKA+-projektet avslutades i juni 2025 publicerades utbildningsmaterialet fritt tillgängligt för alla. Videorna finns som spellistor på YouTube, materialsamlingar i Biblioteket för öppna lärresurser AOE och självstudieversioner av de handledda nätkurserna på DigiCampus – på samma sätt som med det tidigare LUMATIKKA-programmet. Ta en närmare titt på LUMATIKKA+-fortbildningsprogrammet på sidan Nätstudiekurser!
En närmare introduktion till LUMATIKKA-programmet och hur man kan lyfta matematikintresset mot nya höjder
Fick du mersmak och vill veta mer om LUMATIKKA-programmet? I så fall rekommenderar vi att du tar en titt på temanumret av LUMAT-B-tidskriften, som getts ut av LUMATIKKA-projektarbetsgruppen. Ledartexten i temanumret ger en introduktion till hur en nätbaserad fortbildningshelhet om undervisning och lärande i matematik fick sin slutliga utformning, som i stora drag beskrivits också på den här sidan. Syftet med temanumret var att ge större spridning för fortbildningsprogrammets effekter inom den finländska lärarutbildningen och att lyfta fram välbeprövade metoder och material från LUMATIKKA-programmet, som stärker barn och ungas intresse för matematik.