LUMATIKKA+ 1: Matematisk modellering – ett specialpedagogiskt perspektiv (3 sp)

Från den här länken kan du ta dig till höstens 2024 kursen LUMATIKKA+ 1: Matematisk modellering – ett specialpedagogiskt perspektiv på Digicampus. Du behöver inte föranmäla dig separat till kursen. Vi kommer att be om dina kontaktuppgifter i kursens lärmiljö. Instruktioner för hur du loggar in på DigiCampus och registrerar dig på kurser samt tips för hur du studerar på kurserna hittar du på sidan Nätstudiekurser. På den här sidan hittar du en närmare beskrivning av kursinnehållet och -upplägget.

Kursinnehåll

Har du funderat att det skulle vara givande att jobba med verklighetsnära problem i ditt matematikklassrum? Har du tänkt att dina elever skulle behöva få öva att se matematiskt på sin vardag och bli skickligare på att använda den matematik de lär sig i skolan? På kursen kommer du att få fördjupa dig i hur vi konstruerar matematiska modeller, hur vi matematiserar och granskar de modeller vi skapat. Du kommer också att få möta ett perspektiv på matematiska modeller som innebär att modellering inte bara är till för de elever som behöver större utmaningar utan är en oundgänglig del av varje elevs kunskapsbygge i matematik.

1. Introduktion 2. Grunf för kunnande i matematik 3. Matematisk modellering 4. Matematisk modellering i olika årskurser 5. En inkluderande och motiverande undervisning 6. Teoritest och intyg 7. Undervisningsexperiment 8. Kursavslutning och intyg 9. Projektansvariga
Kursinnehåll på DigiCampus

Målgrupp

Kursen är riktad till anställda inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen. Dessutom kan vem som helst som intresserar sig för matematisk modellering ta del av kursens teoretiska avsnitt. 

Genomförande

Höstterminens studier inleds den 2 september. Kursens lärområde öppnades i DigiCampus den 26 augusti. Kursen avslutas den 1 december. De sista inlämningarna bedöms av kursinstruktörerna och vid behov kompletteras de under perioden 2–13.12.

För att få ut så mycket som möjligt av kollegiala diskussioner och andra kursprestationer rekommenderar vi att du håller dig till det gemensamma, men flexibla, kursschemat. Om du av en eller annan orsak inte kan följa det rekommenderade schemat för kursen, kan du avlägga kursen i egen takt – men du ska ändå se till att kursuppgifterna är inlämnade senast 1 december.

Kursen består av fyra teoribaserade avsnitt för teoriexperter och ett tillämpande avsnitt för den som vill gå vidare till undervisningsutvecklare och slutföra hela kursen. De fyra teoriavsnitten avlägger du genom att bekanta dig med kursmaterialet (videoföreläsningar, texter) och genom att göra uppgifterna som hör till varje avsnitt, samt det tillhörande testet. Teoridelen motsvarar två studiepoäng.

Det tillämpande avsnittet går i sin tur ut på att du mot slutet av kursen ska genomföra ett undervisningsexperiment, som fördjupar ditt teorikunnande och ger dig möjlighet att tillämpa ditt kunnande i praktiken – för det är ju det undervisningen i grund och botten handlar om! Undervisningsexperimentet kan du genomföra i egen undervisningsgrupp, eller i samarbete med en kollega. Tillämpningsdelen motsvarar en studiepoäng. Hela kursen motsvarar således tre studiepoäng. Efter att du har avlagt alla de obligatoriska kursuppgifterna får du ett kursintyg. Bakom kurssymbolen Intyg hittar du sedan mer detaljerad information om de prestationer som krävs för att bli teoriexpert respektive undervisningsutvecklare.

För att studierna ska gå framåt så smidigt som möjligt rekommenderar vi att du håller dig till höstens 2024 ungefärliga schema för kursen. Om du planerar att genomföra undervisningsexperimentet bör du bekanta dig med instruktionerna redan i början av kursen. På så vis kan du komma på idéer under kursens gång och du kan börja planera och genomföra experimentet på ett sätt som bäst passar in i din egen undervisningsrytm.

DatumUppgift
26.8.2024Lärområdet öppnas på DigiCampus. Avsnitt 1. Introduktion
2-22.9.2024Kursen inleds och alla anvsnitt blir tillgängliga.
Avsnitt 2: Grund för kunnande i matematik
23.9-
13.10.2024
Avsnitt 3: Matematisk modellering
Avsnitt 4: Matematisk modellering i olika årskurser
14.10-
10.11.2024
Avsnitt 5: Att bygga en inkluderande och motiverande matematikundervisning med matematisk modellering
Avsnitt 6: Teoritest
11.11-
1.12.2024
Avsnitt 7: Undervisningsexperimentet planeras, genomförs och rapporteras 
1.12.2024Deadline för att avlägga och rapportera kursuppgifter. Kursen avslutas.
De sista inlämningarna kommer att bedömas av kursinstruktörerna och vid behov kompletteras under perioden 2–13 december.

Mål

Teoriexperten

  • känner till hur matematikens värld och verkligheten kan knytas samman genom modelleringsprocesser och har bildat sig en uppfattning om de specialpedagogiska utmaningar läraren ställs inför då matematisk modellering genomförs i undervisningen.
  • känner till modelleringens och matematiseringens roll i elevers och studerandes formande av sin matematiska kunskap.
  • känner till de sex olika stegen i en matematisk modelleringsprocess, samt de kompetenser och mellanresultat som utgör förutsättningarna för en lyckad modelleringsprocess.

Undervisningsutvecklaren

  • känner till hur matematikens värld och verkligheten kan knytas samman genom modelleringsprocesser, har bildat sig en uppfattning om de specialpedagogiska utmaningar läraren ställs inför samt kan planera för och genomföra matematisk modellering som inkluderar alla elever/studerande.
  • känner till modelleringens och matematiseringens roll i elevers och studerandes formande av sin matematiska kunskap och kan välja lämpliga modelleringsproblem för sina elevers/studerandes lärande.
  • känner till de sex olika stegen i en matematisk modelleringsprocess, de tillhörande elev/studerandekompetenserna som behöver övas, samt de mellanresultat vilka kan ligga till grund för en utvärdering av elevernas/studerandes lärande.

Kursansvariga

Kursinstruktören

Kim Berts
kim.berts@abo.fi

Åbo Akademi / Universitetslektor i matematikens didaktik

Mats Braskén
mats.brasken@abo.fi

Åbo Akademi / Forskningsledare i de matematiska ämnenas didaktik

Ann-Sofi Röj Lindberg.

Ann-Sofi Röj-Lindberg
ann-sofi.roj-lindberg@abo.fi

Åbo Akademi / Docent pedagogik (matematikdidaktik)

De som jobbat med kursen

Det huvudsakliga
planeringsteamet

  • Kim Berts 
  • Mats Braskén 
  • Ann-Sofi Röj-Lindberg

Resten av planerings- och utbildarteamet

  • Alisa Uusi-Kilponen
Top