LUMATIKKA+ 3: Helhetsskapande matematikundervisning (3 sp)
Från den här länken kan du ta dig till vårens 2025 kursen LUMATIKKA+ 3: Helhetsskapande matematikundervisning på DigiCampus. Du behöver inte föranmäla dig separat till kursen. Vi kommer att be om dina kontaktuppgifter i kursens lärmiljö. Instruktioner för hur du loggar in på DigiCampus och registrerar dig på kurser samt tips för hur du studerar på kurserna hittar du på sidan Nätstudiekurser. På den här sidan hittar du en närmare beskrivning av kursinnehållet och -upplägget.
Kursinnehåll
Har du funderat på hur du skulle kunna utveckla matematikundervisningen för att åstadkomma en större enhetlighet i de lärandes upplevelser och samtidigt fokusera väsentligt matematikinnehåll? I kursen Helhetsskapande matematikundervisning kommer du att möta arbetssätt och aktiviteter som överbryggar läroämnesgränserna genom vardags- och arbetslivsanknuten matematik, projektlärande, samt genom att knyta matematik till rörelse och konst.
Målgrupp
Kursen är riktad till anställda inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen. Dessutom kan vem som helst som intresserar sig för helhetsskapande matematikundervisning ta del av kursens teoretiska avsnitt.
Genomförande
Vårens 2025 termin påbörjas 20.1 och avslutas 4.5 på ett nytt lärområde i DigiCampus. Det nya kursområden för våren 2025 öppnades en vecka före kursstart.
För att få ut så mycket som möjligt av kollegiala diskussioner och andra kursprestationer rekommenderar vi att du håller dig till det gemensamma, men flexibla, kursschemat. Om du av en eller annan orsak inte kan följa det rekommenderade kursschemat, kan du avlägga kursen i egen takt – men du ska ändå se till att kursuppgifterna är inlämnade senast 4.5.
Kursen består av sju teoribaserade avsnitt för teoriexperter och ett tillämpande avsnitt för den som vill gå vidare till undervisningsutvecklare och slutföra hela kursen. De sju teoriavsnitten avlägger du genom att bekanta dig med kursmaterialet (videoföreläsningar, texter) och genom att göra det tillhörande test. Teoridelen motsvarar två studiepoäng.
Teoridelen kan emellertid avläggas också före en ny vårens kursstart på kurssidorna för föregående höstens 2024 kursomgång. Efter att en ny kursomgång har inletts är det också möjligt att gå med i deltagargruppen Påbyggnadsstudent. Den deltagargruppen lämpar sig för dem som under en tidigare kursomgång avlagt teoridelen av en kurs och som under en pågående kursomgång har för avsikt att slutföra kursen, även de praktiskt orienterade delarna.
Det tillämpande avsnittet går i sin tur ut på att du i slutet av kursen ska genomföra ett undervisningsexperiment, som fördjupar ditt teorikunnande och ger dig möjlighet att tillämpa ditt kunnande i praktiken – för det är ju det undervisningen i grund och botten handlar om! Undervisningsexperimentet kan du genomföra i egen undervisningsgrupp, eller i samarbete med en kollega. Tillämpningsdelen motsvarar en studiepoäng. Hela kursen motsvarar således tre studiepoäng. Efter att du har avlagt alla de obligatoriska kursuppgifterna får du ett kursintyg. Bakom kurssymbolen Intyg hittar du mer detaljerad information om de prestationer som krävs för att bli teoriexpert respektive undervisningsutvecklare.
För att studierna ska gå framåt så smidigt som möjligt rekommenderar vi att du håller dig till följande höstens vårens 2025 ungefärliga schema på kursen. De som genomför undervisningsexperimentet bör bekanta sig med instruktionerna redan i början av kursen, så att de kan komma på idéer under kursens gång och planera och genomföra experimentet på ett sätt som bäst passar in i deras egen undervisningsrytm.
Datum V25 | Uppgift |
---|---|
13.1.2025 | Öppning av kurs. Avsnitt 1. Introduktion |
20.1–16.2.2025 | Kursen inleds 20.1 och alla anvsnitt kommer att synas. Avsnitt 2: Helhetsskapande matematikundervisning Avsnitt 3: Projektlärande |
17.2–9.3.2025 | Avsnitt 4: Vardagsmatematik Avsnitt 5: Rörelse i matematiken |
10.3–6.4.2025 | Avsnitt 6: Konst och estetik Avsnitt 7: Matematik i arbetslivet. Avsnitt 8: Teoritest |
7.4–4.5.2025 | Avsnitt 9: Undervisningsexperimentet planeras, genomförs och rapporteras |
4.5.2025 | Deadline för att avlägga och rapportera kursuppgifter. Kursen avslutas. Bedömning av kursuppgifterna av kursinstruktörerna och eventuell komplettering av uppgifter under perioden 5.5 – 16.5. |
Mål
Teoriexperten
- känner till en mångfald av arbetssätt och aktiviteter som överbryggar gränserna mellan matematikens och andra läroämnens begreppsvärldar samt mellan matematik, rörelse och konst
- känner till hur matematik representeras i olika slags verksamhetsmiljöer inom vardagslivet och arbetslivet
- förstår fördelarna med att åstadkomma en större enhetlighet i de lärandes upplevelser och samtidigt fokusera väsentligt matematikinnehåll.
Undervisningsutvecklaren
- känner till en mångfald av arbetssätt och aktiviteter som överbryggar gränserna mellan matematikens och andra läroämnens begreppsvärldar samt mellan matematik, rörelse och konst och kan tillämpa ett urval av dessa i sin matematikundervisning.
- känner till hur matematik representeras i olika slags verksamhetsmiljöer inom vardagslivet och arbetslivet och ser dessa som tillgångar i sitt undervisnings- och fostransarbete.
- förstår fördelarna med att åstadkomma en större enhetlighet i de lärandes upplevelser och samtidigt fokusera väsentligt matematikinnehåll och kan utveckla sin undervisning utgående från forskning och personliga reflektioner.
Kursansvariga
Kursinstruktören
Ann-Sofi Röj-Lindberg
ann-sofi.roj-lindberg@abo.fi
Åbo Akademi / Docent pedagogik (matematikdidaktik)
De som jobbat med kursen
Det huvudsakliga
planeringsteamet
- Kim Berts
- Mats Braskén
- Hanna Hankaniemi
- Outi Kurri
- Saara Lehto
- Aida Ohtonen
- Ann-Sofi Röj-Lindberg
Resten av planerings- och utbildarteamet
- Alisa Uusi-Kilponen