LUMATIKKA 3: Att förstå problemlösning

Från den här länken kan du ta dig till kursen LUMATIKKA 3: Att förstå problemlösning på Digicampus. Instruktioner för hur du loggar in på Digicampus och registrerar dig på kurser samt tips för hur du studerar på kurserna hittar du på sidan Självstudiekurser via menyn ovan. På den här sidan hittar du en närmare beskrivning av kursinnehållet och -upplägget.

Beskrivning

Kursen bidrar till att utveckla de deltagande lärarnas färdigheter att undervisa i och med problemlösning med syfte att utveckla elevernas förmåga till kreativt tänkande och till problemlösning. Under kursen får kursdeltagaren ta del av information om bl.a. olika former av  problemlösningsuppgifter, olika sätt att skapa frågeställningar och problemlösningssituationer för eleverna och om bedömningen av problemslösningsuppgifter. 

I kursen lär du dig att:

  • använda undersökande arbetssätt och problemlösning i undervisningen 
  • använda olika typer av frågeställningar för att motivera och stödja problemlösning
  • utvärdera elevprestationer och problemlösningsuppgifternas kvalitet
Kursinnehållet på kursplattformen Digicampus:
1. Välkommen på kursen!
2. Förhandsuppgifter
3. Problemen vi använder under kursen
4. Tema 1: Problemlösning väcker känslor
5. Tema 2: En bra fråga
6. Tema 3: Sammanfattning ger resultat
7. Tema 4: Bedömning som ständigt närvarande
8. DIPLOM
9. Kursteam
Kursinnehållet på kursplattformen Digicampus.

Målgrupp

Problemuppgifterna på kursen riktar sig speciellt till årskurserna 0–6, vilket gör att kursens huvudsakliga målgrupp är förskollärare, speciallärare och klasslärare, som undervisar i dessa årskurser. Därutöver kan kurserna anpassas till undervisningen i de högre årskurserna: på kursen ges en del tips på hur uppgifterna kan differentieras. Lärare i småbarnspedagogik och matematiklärare på andra stadiet kan delta i kursen och utveckla sin yrkeskompetens, om de samtidigt beaktar kursens huvudsakliga målgrupp. Därutöver kan kursen vara av intresse för lärarstuderande. Dessutom kan vem som helst som intresserar sig för undervisningen om problemlösning bekanta sig med kursmaterialet.

Kursupplägg

Du kan avlägga kursen när som helst och var som helst. Kursen består av två delar: en teoribaserad del för teoriexperter och en mer praktiskt orienterad del för undervisningsutvecklare. Teoridelen avlägger du genom att bekanta dig med kursmaterialet och genom att göra de tillhörande uppgifterna. Den praktiskt orienterade undervisningsutvecklare-kursdelen går i sin tur ut på att du ska planera och genomföra fyra problemlösningsmoment, som fördjupar ditt teorikunnande och ger dig möjlighet att tillämpa det i praktiken. Problemlösningsmomenten kan du genomföra antingen i din egen eller en kollegas undervisningsgrupp eller med bekantas barn. Efter att du har avlagt båda kursdelarna får du ett diplom för slutförd kurs.

Ungefärlig tidsåtgång           Uppgift
2 tim.Förhandsuppgift
7 tim.Problemlösning väcker känslor
7 tim.En bra fråga
7 tim.Sammanfattning ger resultat
7 tim. Bedömning som ständigt närvarande 
Ungefärlig uppskattning av omfattningen av studierna.

Teoriexperten

✓ vet hur man kan öka elevernas intresse för och motivera dem till att ta sig an problemlösningsuppgifter och att lösa olika lösningsalternativ

✓ förstår lärarens roll när eleverna håller på att lösa problemlösningsuppgifter och när de ska sammanfatta uppgifterna

✓ förstår vikten av hur frågor är formulerade och vet hur man kan använda sig lämpliga stödfrågor i undervisningen

✓ förstår kopplingen mellan problemlösningen och känslolivet och kan beakta den i undervisningen

✓ känner till exempel på problemlösningsuppgifter, som hen kan utnyttja i sin undervisning.

Undervisningsutvecklaren

✓ kan tillämpa idén med problemlösningsmoment i sin egen matematikundervisning 

✓ förstår betydelsen av kreativa arbetssätt och av utvecklingen av ens eget arbete och ser dem båda som viktiga resurser i undervisnings- och fostringsarbetet 

✓ vet hur man kan utveckla sin egen undervisning och den formativa elevbedömningen utifrån forskningsresultat och personliga reflektioner.

Ett smakprov från kursen

I den här videon får du bekanta dig med vad som är öppna problem och varför de med fördel får inkluderas i undervisningen samt vilken betydelse känslorna har i problemlösning. Andra centrala frågor är betydelsen av sammanfattningsfasen och planeringen av arbetet. Videon har svensk textning.

Kursteamet

Det huvudsakliga
planeringsteamet

Sirpa Wass
Anu Laine
Inkeri Sundqvist
Alisa Uusi-Kilponen

Resten av planerings- och utbildareteamet

Hanna Viitala
Ann-Sofi Röj-Lindberg
Ann-Catherine Henriksson
Eveliina Hietakymi
Susanna Toikka

Top