LUMATIKKA 3: Matematik som verktyg i naturvetenskap
Från den här länken kan du ta dig till kursen LUMATIKKA 3: Matematik som verktyg i naturvetenskap på Digicampus. Instruktioner för hur du loggar in på Digicampus och registrerar dig på kurser samt tips för hur du studerar på kurserna hittar du på sidan Självstudiekurser via menyn ovan. På den här sidan hittar du en närmare beskrivning av kursinnehållet och -upplägget.
Beskrivning
Digitala hjälpmedel och datainsamling är en allt viktigare del av vardagen i vårt samhälle. Smarttelefonen samlar med hjälp av inbyggda sensorer in data om användaren och omvärlden. Denna information används exempelvis till att ange var du befinner dig eller för att uppskatta hur många steg du gått under en dag. Smarttelefonens datainsamlingsmöjligheter ger eleverna en smidig tillgång till verklighetsbaserat data som kan utnyttjas i matematikundervisningen, samtidigt som de utvecklar och stärker sin IKT-kompetens. Kom med och lär dig hur! Ingen specialutrustning behövs, förutom en smarttelefon eller surfplatta samt ett kalkylprogram.
De matematiska områden som direkt berörs är funktioner och samband, grafisk representation och tolkning av data, samt matematisk modellering. Som övergripande arbetssätt fokuserar vi på arbetsflödet från datainsamling, via dataanalys, till grafisk representation och tolkning.
Målgrupp
Kursen riktar sig till ämneslärare och speciallärare, som i sitt arbete undervisar i matematik antingen i årskurserna 7–9 i den grundläggande utbildningen eller i gymnasiet. Därutöver kan kursen vara av nytta till lärarstuderande. Dessutom kan vem som helst som intresserar sig för helhetsskapande undervisning i matematik bekanta sig med kursmaterialet.
Kursupplägg
Du kan avlägga kursen när som helst och var som helst. Kursen består av två delar: en teoribaserad del för teoriexperter och en mer praktiskt orienterad del för undervisningsutvecklare. Teoridelen avlägger du genom att bekanta dig med kursmaterialet. Den praktiskt orienterade undervisningsutvecklare-kursdelen går i sin tur ut på att du gör en liten laboratorieuppgift i anslutning till varje kurstema och att du under kursen genomför en undersökning, som fördjupar ditt teorikunnande och ger dig möjlighet att tillämpa det i praktiken. I undersökningsuppgiften kan alternativt planera en egen uppgift och testa den. Efter att du har avlagt båda kursdelarna får du ett diplom för slutförd kurs.
Ungefärlig tidsåtgång: | Uppgift eller tema: |
---|---|
5 tim. | Inledande uppgifter |
7 tim. | Modellering med digital datainsamling |
7 tim. | Direkt och omvänd proportionalitet |
7 tim. | Att mäta tryck samt att överföra data från smarttelefon till dator |
7 tim. | Matematikens roll i naturvetenskaper: Historiskt perspektiv |
7 tim. | Att bedöma elevernas arbete |
10 tim. | Planera och genomföra laboration i klass, huvuduppgift under kursens gång |
5 tim. | Avslutande uppgifter |
Teoriexperten
✓ kan arbeta undersökande och ämnesöverskridande med matematiken i fokus
✓ behärskar stegen från insamling till analys och presentation av mätdata✓ känner till exempel på uppgifter kring datainsamling och på tillämpande grafiska undersökningsuppgifter, som hen kan använda sig av på lektionerna.
Undervisningsutvecklaren
✓ kan använda digitala mätverktyg och sensorer för att samla in data som stöd för din matematikundervisning.
✓ har en uppfattning om att utvecklingen av den egna undervisningen och ett kreativt angreppssätt utgör tillgångar i undervisnings- och fostringsarbete
✓ kan utveckla sin egen undervisning utgående från forskning och personliga reflektioner.
Ett smakprov från kursen
Feedback från deltagare
Laborationerna var roliga att göra och passar bra in i undervisningen med tanke på läroplanen, och det vi ska gå igenom.
– ämneslärare i åk. 7–9
Kursteamet
Det huvudsakliga
planeringsteamet
Ray Pörn
Mats Braskén
Berit Kurtén
Ann-Sofi Härmälä-Branskén
Resten av planerings- och utbildareteam
Sofia Karlsson
Ann-Catherine Henriksson
Eveliina Hietakymi
Susanna Toikka
Alisa Uusi-Kilponen