LUMATIKKA+ 3: Helhetsskapande matematikundervisning

Från den här länken kan du ta dig självstudiekursen LUMATIKKA+ 3: Helhetsskapande matematikundervisning på DigiCampus. Instruktioner för hur du loggar in på DigiCampus och registrerar dig på kurser samt tips för hur du studerar på kurserna hittar du på sidan Nätstudiekurser. På den här sidan hittar du en närmare beskrivning av kursinnehållet och -upplägget.

Kursinnehåll

Har du funderat på hur du skulle kunna utveckla matematikundervisningen för att åstadkomma en större enhetlighet i de lärandes upplevelser och samtidigt fokusera väsentligt matematikinnehåll? I kursen Helhetsskapande matematikundervisning kommer du att möta arbetssätt och aktiviteter som överbryggar läroämnesgränserna genom vardags- och arbetslivsanknuten matematik, projektlärande, samt genom att knyta matematik till rörelse och konst.

1. Introduktion
2. En helhetsskapande ansats
3. Projektlärande
4. Vardagsmatematik
5. Matematik i rörelse
6. Konst och estetik
7. Matemtik i arbetslivet
8. Undervisningsexperiment
9. Teoritest
10. Kursavslutning och diplom
11. Projektansvariga
Kursinnehåll på DigiCampus

Målgrupp

Kursen är riktad till anställda inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen. Dessutom kan vem som helst som intresserar sig för helhetsskapande matematikundervisning ta del av kursen.

Genomförande

Kursen består av en teoribaserad del för teoriexperter och en tillämpande del för den som vill gå vidare till den mer praktiskt orienterade delen och bli  undervisningsutvecklare. Du kan bläddra igenom innehållet, genomföra endast den teoribaserade delen eller alla delarna, vilket ger dig mest ut av kursen. Du kan avlägga kursen när som helst och var som helst.

Den teoribaserade delen innehåller expertföreläsningar och -texter samt reflektionsuppgifter. I kursens tillämpande del  är det möjligt att genomföra ett undervisningsexperiment. Undervisningsexperimentet fördjupar ditt teorikunnande och ger dig möjlighet att tillämpa ditt kunnande i praktiken – för det är ju det undervisningen i grund och botten handlar om! Undervisningsexperimentet kan du genomföra antingen i din egen eller en kollegas barn- eller undervisningsgrupp, med dina egna eller bekantas barn eller i en på något annat sätt lämplig kontext. Du är dock välkommen att delta i kursen även om du inte planerar att göra undervisningsexperiment.

Kursen avslutas med ett teoritest. Efter att du har avlagt alla de obligatoriska kursuppgifterna får du ett kursdiplom.

För att studierna ska gå framåt så smidigt som möjligt kan du bekanta dig med den ungefärliga tidsåtgången för att slutföra kursen:

Ungefärlig tidsåtgångUppgift
412 tim.Avsnitt 1: Introduktion
Avsnitt 2: Helhetsskapande matematikundervisning
Avsnitt 3:  Projektlärande 
412 tim.Avsnitt 4: Vardagsmatematik
Avsnitt 5: Rörelse i matematiken
412 tim.
Avsnitt 6: Konst och estetik
Avsnitt 7: Matematik i arbetslivet
1020 tim.Avsnitt 8: Undervisningsexperimentet planeras och genomförs
12 tim.Avsnitt 9–11: Teoritest och kursavslutning

Mål

Teoriexperten

  • känner till en mångfald av arbetssätt och aktiviteter som överbryggar begreppsvärldarna i matematik och andra läroämnen samt mellan matematik, rörelse och konst
  • känner till hur matematik representeras i olika slags verksamhetsmiljöer inom vardagslivet och arbetslivet
  • förstår fördelarna med att åstadkomma en större enhetlighet i de lärandes upplevelser och samtidigt fokusera väsentligt matematikinnehåll.

Undervisningsutvecklaren

  • känner till en mångfald av arbetssätt och aktiviteter som överbryggar gränserna mellan begreppsvärldarna i matematik och andra läroämnen samt mellan matematik, rörelse och konst och kan tillämpa ett urval av dessa i sin matematikundervisning
  • känner till hur matematik representeras i olika slags verksamhetsmiljöer inom vardagslivet och arbetslivet och ser dessa som tillgångar i sitt undervisnings- och fostransarbete.
  • förstår fördelarna med att åstadkomma en större enhetlighet i de lärandes upplevelser och samtidigt fokusera väsentligt matematikinnehåll och kan utveckla sin undervisning utgående från forskning och personliga reflektioner.

De som jobbat med kursen

Det huvudsakliga
planeringsteamet

  • Kim Berts 
  • Mats Braskén 
  • Hanna Hankaniemi 
  • Outi Kurri 
  • Saara Lehto
  • Aida Ohtonen 
  • Ann-Sofi Röj-Lindberg

Resten av planerings- och utbildarteamet

  • Alisa Uusi-Kilponen
Top
Cookie-inställningar

Vår webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar i den här vyn.

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies måste alltid vara aktiverade så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Tredjeparts cookies

Vår webbplats använder t.ex. Google Analytics för att samla anonym information, som antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna.

Att hålla den här cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.