LUMATIKKA+ 3: Helhetsskapande matematikundervisning

Från den här länken kan du ta dig självstudiekursen LUMATIKKA+ 3: Helhetsskapande matematikundervisning på DigiCampus. Instruktioner för hur du loggar in på DigiCampus och registrerar dig på kurser samt tips för hur du studerar på kurserna hittar du på sidan Nätstudiekurser. På den här sidan hittar du en närmare beskrivning av kursinnehållet och -upplägget.
Kursinnehåll
Har du funderat på hur du skulle kunna utveckla matematikundervisningen för att åstadkomma en större enhetlighet i de lärandes upplevelser och samtidigt fokusera väsentligt matematikinnehåll? I kursen Helhetsskapande matematikundervisning kommer du att möta arbetssätt och aktiviteter som överbryggar läroämnesgränserna genom vardags- och arbetslivsanknuten matematik, projektlärande, samt genom att knyta matematik till rörelse och konst.

Målgrupp
Kursen är riktad till anställda inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen. Dessutom kan vem som helst som intresserar sig för helhetsskapande matematikundervisning ta del av kursen.
Genomförande
Kursen består av en teoribaserad del för teoriexperter och en tillämpande del för den som vill gå vidare till den mer praktiskt orienterade delen och bli undervisningsutvecklare. Du kan bläddra igenom innehållet, genomföra endast den teoribaserade delen eller alla delarna, vilket ger dig mest ut av kursen. Du kan avlägga kursen när som helst och var som helst.
Den teoribaserade delen innehåller expertföreläsningar och -texter samt reflektionsuppgifter. I kursens tillämpande del är det möjligt att genomföra ett undervisningsexperiment. Undervisningsexperimentet fördjupar ditt teorikunnande och ger dig möjlighet att tillämpa ditt kunnande i praktiken – för det är ju det undervisningen i grund och botten handlar om! Undervisningsexperimentet kan du genomföra antingen i din egen eller en kollegas barn- eller undervisningsgrupp, med dina egna eller bekantas barn eller i en på något annat sätt lämplig kontext. Du är dock välkommen att delta i kursen även om du inte planerar att göra undervisningsexperiment.
Kursen avslutas med ett teoritest. Efter att du har avlagt alla de obligatoriska kursuppgifterna får du ett kursdiplom.
För att studierna ska gå framåt så smidigt som möjligt kan du bekanta dig med den ungefärliga tidsåtgången för att slutföra kursen:
Ungefärlig tidsåtgång | Uppgift |
---|---|
4–12 tim. | Avsnitt 1: Introduktion Avsnitt 2: Helhetsskapande matematikundervisning Avsnitt 3: Projektlärande |
4–12 tim. | Avsnitt 4: Vardagsmatematik Avsnitt 5: Rörelse i matematiken |
4–12 tim. | Avsnitt 6: Konst och estetik Avsnitt 7: Matematik i arbetslivet |
10–20 tim. | Avsnitt 8: Undervisningsexperimentet planeras och genomförs |
1–2 tim. | Avsnitt 9–11: Teoritest och kursavslutning |
Mål
Teoriexperten
- känner till en mångfald av arbetssätt och aktiviteter som överbryggar begreppsvärldarna i matematik och andra läroämnen samt mellan matematik, rörelse och konst
- känner till hur matematik representeras i olika slags verksamhetsmiljöer inom vardagslivet och arbetslivet
- förstår fördelarna med att åstadkomma en större enhetlighet i de lärandes upplevelser och samtidigt fokusera väsentligt matematikinnehåll.
Undervisningsutvecklaren
- känner till en mångfald av arbetssätt och aktiviteter som överbryggar gränserna mellan begreppsvärldarna i matematik och andra läroämnen samt mellan matematik, rörelse och konst och kan tillämpa ett urval av dessa i sin matematikundervisning
- känner till hur matematik representeras i olika slags verksamhetsmiljöer inom vardagslivet och arbetslivet och ser dessa som tillgångar i sitt undervisnings- och fostransarbete.
- förstår fördelarna med att åstadkomma en större enhetlighet i de lärandes upplevelser och samtidigt fokusera väsentligt matematikinnehåll och kan utveckla sin undervisning utgående från forskning och personliga reflektioner.
De som jobbat med kursen
Det huvudsakliga
planeringsteamet
- Kim Berts
- Mats Braskén
- Hanna Hankaniemi
- Outi Kurri
- Saara Lehto
- Aida Ohtonen
- Ann-Sofi Röj-Lindberg
Resten av planerings- och utbildarteamet
- Alisa Uusi-Kilponen