LUMATIKKA+ 1: Matematisk modellering – ett specialpedagogiskt perspektiv

Från den här länken kan du ta dig till självstudiekursen LUMATIKKA+ 1: Matematisk modellering – ett specialpedagogiskt perspektiv på Digicampus. Instruktioner för hur du loggar in på DigiCampus och registrerar dig på kurser samt tips för hur du studerar på kurserna hittar du på sidan Nätstudiekurser. På den här sidan hittar du en närmare beskrivning av kursinnehållet och -upplägget.
Kursinnehåll
Har du funderat att det skulle vara givande att jobba med verklighetsnära problem i ditt matematikklassrum? Har du tänkt att dina elever skulle behöva få öva att se matematiskt på sin vardag och bli skickligare på att använda den matematik de lär sig i skolan? På kursen kommer du att få fördjupa dig i hur vi konstruerar matematiska modeller, hur vi matematiserar och granskar de modeller vi skapat. Du kommer också att få möta ett perspektiv på matematiska modeller som innebär att modellering inte bara är till för de elever som behöver större utmaningar utan är en oundgänglig del av varje elevs kunskapsbygge i matematik.

Målgrupp
Kursen är riktad till anställda inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen. Dessutom kan vem som helst som intresserar sig för matematisk modellering ta del av kursen.
Genomförande
Kursen består av en teoribaserad del för teoriexperter och en tillämpande del för den som vill gå vidare till den mer praktiskt orienterade delen och bli undervisningsutvecklare. Du kan bläddra igenom innehållet, genomföra endast den teoribaserade delen eller alla delarna, vilket ger dig mest ut av kursen. Du kan avlägga kursen när som helst och var som helst.
Den teoribaserade delen innehåller expertföreläsningar och -texter samt reflektionsuppgifter. I kursens tillämpande del är det möjligt att genomföra ett undervisningsexperiment. Undervisningsexperimentet fördjupar ditt teorikunnande och ger dig möjlighet att tillämpa ditt kunnande i praktiken – för det är ju det undervisningen i grund och botten handlar om! Undervisningsexperimentet kan du genomföra antingen i din egen eller en kollegas barn- eller undervisningsgrupp, med dina egna eller bekantas barn eller i en på något annat sätt lämplig kontext. Du är dock välkommen att delta i kursen även om du inte planerar att göra undervisningsexperiment.
Kursen avslutas med ett teoritest. Efter att du har avlagt alla de obligatoriska kursuppgifterna får du ett kursdiplom.
För att studierna ska gå framåt så smidigt som möjligt kan du bekanta dig med den ungefärliga tidsåtgången för att slutföra kursen:
Ungefärlig tidsåtgång | Uppgift |
---|---|
3 – 5 tim. | Avsnitt 1: Introduktion Avsnitt 2: Grund för kunnande i matematik |
7 – 11 tim. | Avsnitt 3: Matematisk modellering Avsnitt 4: Matematisk modellering i olika årskurser |
5 – 7 tim. | Avsnitt 5: Att bygga en inkluderande och motiverande matematikundervisning med matematisk modellering |
10 – 20 tim. | Avsnitt 6: Undervisningsexperimentet planeras och genomförs |
1 – 2 tim. | Avsnitt 7–9: Teoritest och kursavslutning |
Mål
Teoriexperten
- känner till hur matematikens värld och verkligheten kan knytas samman genom modelleringsprocesser och har bildat sig en uppfattning om de specialpedagogiska utmaningar läraren ställs inför då matematisk modellering genomförs i undervisningen.
- känner till modelleringens och matematiseringens roll i elevers och studerandes formande av sin matematiska kunskap.
- känner till de sex olika stegen i en matematisk modelleringsprocess, samt de kompetenser och mellanresultat som utgör förutsättningarna för en lyckad modelleringsprocess.
Undervisningsutvecklaren
- känner till hur matematikens värld och verkligheten kan knytas samman genom modelleringsprocesser, har bildat sig en uppfattning om de specialpedagogiska utmaningar läraren ställs inför samt kan planera för och genomföra matematisk modellering som inkluderar alla elever/studerande.
- känner till modelleringens och matematiseringens roll i elevers och studerandes formande av sin matematiska kunskap och kan välja lämpliga modelleringsproblem för sina elevers/studerandes lärande.
- känner till de sex olika stegen i en matematisk modelleringsprocess, de tillhörande elev/studerandekompetenserna som behöver övas, samt de mellanresultat vilka kan ligga till grund för en utvärdering av elevernas/studerandes lärande.
De som jobbat med kursen
Det huvudsakliga
planeringsteamet
- Kim Berts
- Mats Braskén
- Ann-Sofi Röj-Lindberg
Resten av planerings- och utbildarteamet
- Alisa Uusi-Kilponen