Tidigare kursmaterial

Under projektperioden 2018–2022 skapades det inom ramen för det gamla LUMATIKKA-utbildningsprogrammet en omfattande samling högklassigt material för undervisnings- och fostringspersonal. Allt elevcentrerat, aktiverande, konkret och inspirerande utbildningsmaterial som projektet gett upphov till finns fritt tillgängligt för alla intresserade också under LUMATIKKA+-projektperioden. På så sätt vill vi främja alla finländska lärares möjligheter att få stöd för utvecklingen av sin undervisning och för stärkandet av elevernas intresse för och färdigheter i matematik. På den här sidan hittar du en lista över alla platser, där du – utöver olika kursplattformar – kan ta del av vårt utbildningsmaterial.

LUMATIKKA-material

Video- och audioproduktion

Allt videomaterial som producerats under projektperioden 2018–2022 finns fritt tillgängligt på Youtube-kanal LUMATIKKA på adressen youtube.com/@lumatikka. En stor del av videorna har svensk textning, och en del av dem är i sin helhet producerade på svenska. Du kan leta fram videor som intresserar dig till exempel med hjälp av spellistorna på kanalen. Spellistorna har kategoriserats enligt LUMATIKKA-kurserna och enligt olika teman i matematikundervisningen. Därutöver kan man ta del av en del audioinspelningar och podcastavsnitt (på finska) på LUMA-center Finlands Soundcloud-kanal.

Röd YouTube-logo med en glad man som tittar på surfplattan.

Samlingar av kursmaterial

Av expertvideorna och det skriftliga kursmaterialet har det sammanställts en omfattande tvåspråkig materialsamling i Biblioteket för öppna lärresurser. Innehållet i materialsamlingen har kategoriserats både enligt tema och innehåll och enligt utbildningsstadium. Genom att byta språk på webbplatsen kommer du åt både det finska och det svenska materialet. Ta en närmare titt på dessa material på sidan Materialsamlingar via Material-menyn ovan.

Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi) -logo (Play-knappen, stereo och någon text-form)

Tidigare LUMATIKKA-nätkurser

Nätkurserna som tidigare erbjudits inom ramen för LUMATIKKA-fortbildningsprogrammet finns avgiftsfritt tillgängliga för självstudier i DigiCampus-portalen via den här länken. På dessa kurser erbjuds inte längre någon handledning. Tack vare samarbetet med lärarutbildningar har en del av LUMATIKKA-kurserna anpassats för och inkluderats i läroplanerna för de pedagogiska fakulteterna vid Helsingfors universitet och Åbo Akademi. Examensstuderandena vid dessa universitet erbjuds med andra ord sedan år 2023 LUMATIKKA-kurser, som också ger studiepoäng och kan således inkluderas i examensstudierna. Studierna erbjuds på universitetens egna studieplattformar. Läs mer om i underkategorin Tidigare LUMATIKKA-kurser via menyraden ovan.

LUMATIKKA logon

Textmaterial

Temanummer om matematikundervisning

LUMATIKKA-projektarbetsgruppen gav år 2022 ut ett temanummer av tidskriften LUMAT-B om olika teman kring matematikundervisning på olika utbildningsstadier. LUMAT-B är en internationell tidskrift om undervisning i matematik, naturvetenskaper och teknologi. Syftet med temanumret var att lyfta fram välbeprövade arbetssätt och innehåll från LUMATIKKA-programmet och att öka medvetenheten om programmet inom lärarutbildningen i Finland. Temanumret berör följande teman:

  • Ledare: Introduktion till LUMATIKKA-programmet, som stärker elevers matematikintresse
  • Matematiklärande genom lek i småbarnspedagogik och förskoleundervisning (en artikel på svenska)
  • Talar du matematiska? Insikter om verbalisering av matematik i årskurserna 1–6
  • Boost för en ändamålsenlig matematikundervisning i årskurserna 7–9 och på andra stadiet
  • På med matteglasögon! Inspiration för lärande längs hela lärstigen
Omslagsbild av LUMATIKKA-temanumret om matematikundervisning. På bilden finns en ung pojke i glasögon och som är riktigt exalterad. Matematiska formler ses i bakgrunden. Man kan också se texten LUMAT-B / 7(2) 2022 och logor LUMATIKKA, LUMAT / LUMA-center Finland och Utbildningsstyrelsen finansierar projektet.

Andra artiklar och examensarbeten

Verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen tekoälyn avulla: Tulevaisuusvisio matematiikan opetuksen täydennyskoulutuksesta

Oppia ikä kaikki : pitkittäistutkimus LUMATIKKA-täydennyskoulutuksen ja työkokemuksen pituuden yhteydestä luokanopettajien mielekkääseen oppimiseen sekä opetustyön kehittämiseen

Meningsfullt lärande i digital kontext

Taloudellisen lukutaidon opetus yläkoulun matematiikan oppitunnilla

Top