Öppna LUMATIKKA-webbinarium

Nyheten i LUMATIKKA-utbildningen är gratis webbinarier! Deltagande i webbinarier är frivilligt.

Tidtabellen för webbarium

tors 24.9 kl. 14-15: Att mäta, LUMATIKKA-webbinarium för personal inom småbarnspedagogik, förskola och årskurs 1 / Ann-Catherine Henriksson, Åbo Akademi

Är alla långa pinnar lika långa? Hur lång är en dinosaurie? Hur mycket vatten ryms det i mitt ämbar? ”Att mäta” är temat för ett webbinarium som riktar sig till personal inom småbarnspedagogik, förskola och årskurs 1. Vad innebär det då man mäter något? Vad allt går att mäta? Konkreta idéer och gärna mycket diskussion!

tors. 1.10 kl. 15-16: Mattehunger – engagerande matematikundervisning / Sebastian Holsti, Finno Skola & Mattehunger (länken)

Välkomna med för att ta del av ett webbinarium där vi diskuterar den negativa utvecklingen av elevernas emotionella förhållande till matematik i grundskolan och vad som kan göras åt det.

tors 22.10 kl. 14-15: Matematik och barnets språkliga utveckling / Ann-Catherine Henriksson, Åbo Akademi (direktlänken för inloggningen och länken till anmälningen)

Matematik är mycket mycket mer än tal och siffersymboler. Då vi utforskar vår omgivning genom matematikglasögon upptäcker vi detaljer, helheter, orsaker, sammanhang, skillnader och likheter. Då är det bra att också kunna använda korrekta ord för att beskriva det vi ser. Det matematiska lärandet och det språkliga lärandet går hand i hand. Barnet behöver få höra begreppet, prova att använda det i olika sammanhang för att så småningom skapa sig en förståelse för begreppet. Under webbinariet diskuterar vi möjligheter och utmaningar och tar del av olika konkreta aktiviteter.

Välkomna med för att diskutera hur vi inom småbarnspedagogik och förskola genom att arbeta med matematiska begrepp, teman och problemlösningssituationer kan stöda barnets språkliga utveckling.

Välkommen!

Webbinarierna sparas; om du inte kan delta på webbinarierna, kan du också titta på dem senare (LUMATIKKA-youtube).

Top