Ymmärrystä ongelmanratkaisuun

LUMATIKKA3:
Ymmärrystä ongelmanratkaisuun (2 op)

Seuraava kurssikerta alkaa elokuussa 2021! Ilmoittautuminen on käynnissä 23.4.-23.8. tällä sivulla.

Kurssikuvaus

Kurssin tavoitteena on innostaa ongelmanratkaisuun ja sen opettamiseen (OPS 2014). Kurssi tarjoaa käyttöösi vihjeitä neljään luokassa pidettävään ongelmanratkaisutuokioon. Kurssilla käsitellään etukäteen yhdessä oppilaiden kanssa ratkaistavat avoimet ongelmatehtävät. Videot näyttävät konkreetisti, kuinka ongelmanratkaisua voisi oppilaille opettaa.

Kurssi koostuu neljästä videosta ja neljästä oppilaiden kanssa pidettävästä ongelmanratkaisutuokiosta. Kurssin rakenne pohjautuu kansainväliseen tutkimukseen ongelmanratkaisun opettamisesta ja aiemmin LUMA SUOMI –kehitysohjelman aikana saatuihin koulukokemuksiin. Kurssin aikana tutustutaan muutamaan artikkeliin avoimien ongelmien ratkaisemisesta, havainnoidaan oman luokan työskentelyä ja annetaan vertaispalautetta muiden luokkien toiminnasta. Olisi hyvä, jos voisit työskennellä yhteistyössä kollegasi kanssa.

Kurssin aikana on tavoitteena saada sekä opettajat että oppilaat huomaamaan, että ajattelu on hauskaa ja hyödyllistä. Avoimien ongelmien ratkaisemisen avulla on mahdollista lisätä myönteisiä oppimisasenteita, oppilaiden minäpystyvyyden tunnetta ja järjestelmällisten työtapojen käyttöä ongelmien ratkaisemiseksi. Tuokioiden aikana korostetaan matematiikkapuheen ja sinnikkään yrittämisen merkitystä. Avoimien ongelmien ratkaisutuokioilla ja ratkaisustrategioiden käytöllä on todettu olevan siirtovaikutusta myös muiden oppiaineiden oppimiseen.

Kohderyhmä

Esiopettajat, luokanopettajat ja erityisopettajat vuosiluokilla 0–6. Kurssimateriaalit ovat hyvin sovellettavissa myös ylempien asteiden opetukseen.
Myös alan opiskelijoille on hyötyä kurssin materiaaleista, mutta opetuskokeiluiden suorittamiseen tulee olla opetusryhmä käytettävissä.

Valmistaudu koulutukseen

Kurssi suoritetaan verkossa ja omassa luokassa työskennellen. Kurssin optimaalinen etenemistahti on kolmen viikon jaksoittainen luokkatyöskentely, joten kurssin kokonaiskesto on noin 12 viikkoa. Varaudu työskentelemään 12 viikon aikana oman oppilasryhmän kanssa.

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Aikataulu

Syksyn 2021 verkko-opinnot (30.8.-28.11.2021)

Syksyn verkko-opinnot alkavat 30.8. ja päättyvät 28.11.2021. Tällä aikavälillä kursseilla on suositeltavaa edetä yhteisessä, mutta joustavassa aikataulussa. Kurssin suorittamiseen ei sisälly mitään tiettyyn kellonaikaan sidottua pakollista osuutta. Kurssia seuraa arviointiperiodi, jonka aikana ohjaajat arvioivat kurssisuorituksia ja pyytävät palautuksiin tarvittaessa täydennyksiä.

Kursseille voi ilmoittautua ennakkoon 23.4.-23.8.2021 ilmoittautumissivun kautta. Ennakkoon ilmoittautuneet saavat ohjeet kurssialueelle liittymiseen noin viikkoa ennen kurssien alkamista.

Kevään 2021 verkko-opinnot (11.1.-18.4.2021)

Kurssi on päättynyt 18.4.2021. Kurssin materiaaleihin voi itsenäisesti tutustua kevään kurssialueella, mutta palautuksia ei oteta vastaan kesän aikana. Mikäli kurssiin sisältyy ns. “teoriaosaajan merkki”, voi teoriaopintoja tehdä kesän aikana ja ilmoittautua syksyllä jatkamaan opintoja “opetuksenkehittäjäksi”.

Jos käytät Helsingin yliopiston MOOC-alustaa ensimmäistä kertaa, luo itsellesi käyttäjätunnus. Jos olet aiemmin osallistunut alustan kautta jollekin muulle kurssille, voit käyttää tuolloin luomaasi käyttäjätunnusta.

Kun olet vahvistanut käyttäjätunnuksen, liity kurssialueelle alla olevan linkin kautta. Ensimmäisen kerran jälkeen kurssi tulee näkyviin Omat kurssini -sivulla välilehdelle 2021. Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä info@lumatikka.luma.fi tai suoraan MOOC-ylläpitoon moodle@helsinki.fi.

Kurssialueelle pääset tästä linkistä. Tällä kurssilla ei ole erillistä teoriaosuutta.

Osallistujien palautetta kurssista

“Kiitos! Yksi parhaista verkkokursseista, jolle olen osallistunut, jollei paras.”

Luokanopettaja

“Ihanan konkreettisia suoraan työhön vietäviä tehtäviä!”

Luokanopettaja

“Upea kurssi – LUMATIKKA-kokonaisuus vaikuttaa erittäin positiivisesti ammatilliseen osaamiseeni.”

Varhaiskasvatuksen opettaja

Tämä tehtävänanto laittoi itseni miettimään, miten paljon hyödynnän opetuksessani kysymysten voimaa. Tehtävää työstäessäni huomasin käyneeni läpi prosessin, joka vaikutti minuun aktivoivasti. Olen huomannut, että olen aktivoitunut kyselemään tunneilla paljon enemmän kuin aikaisemmin. Kysymykseni ovat muuttuneet faktakysymyksistä enemmän ohjaaviksi ja syventäviksi. Mikä aktivoiva vaikutus on sillä, että vastaankin oppilaan kysymykseen kysymyksellä! Huomaan saavani oppilaat ns. pysähtymään ja pohtimaan asioita enemmän.

resurssiopettaja alakoulussa

Aiheesta blogissamme ja muualla

Ymmärrystä ongelmanratkaisuun osana LUMA Suomi -kehittämisohjelmaa
Helsingin yliopiston matematiikan didaktiikan tutkimusryhmä

Kurssin toteuttajat

Alisa Uusi-Kilponen

Matematiikan opetusavustaja, Helsingin yliopisto alisa.uusi-kilponen@helsinki.fi

Sirpa Wass

matematiikan didaktiikan yliopisto-opettaja
sirpa.wass@helsinki.fi

Kuva: Joel Grandell

Anu Laine

matematiikan didaktiikan yliopistonlehtori, dosentti
anu.laine@helsinki.fi


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.