Ymmärrystä ongelmanratkaisuun

LUMATIKKA3:
Ymmärrystä ongelmanratkaisuun (2 op)

Tervetuloa mukaan vielä syksyllä 2022 - ohjeet kurssi-ilmoittautumiseen löydät alta!

Kurssikuvaus

Kurssin tavoitteena on innostaa ongelmanratkaisuun ja sen opettamiseen (OPS 2014). Kurssi tarjoaa käyttöösi vihjeitä neljään luokassa pidettävään ongelmanratkaisutuokioon. Kurssilla käsitellään etukäteen yhdessä oppilaiden kanssa ratkaistavat avoimet ongelmatehtävät. Videot näyttävät konkreetisti, kuinka ongelmanratkaisua voisi oppilaille opettaa.

Kurssi koostuu neljästä videosta ja neljästä oppilaiden kanssa pidettävästä ongelmanratkaisutuokiosta. Kurssin rakenne pohjautuu kansainväliseen tutkimukseen ongelmanratkaisun opettamisesta ja aiemmin LUMA SUOMI –kehitysohjelman aikana saatuihin koulukokemuksiin. Kurssin aikana tutustutaan muutamaan artikkeliin avoimien ongelmien ratkaisemisesta, havainnoidaan oman luokan työskentelyä ja annetaan vertaispalautetta muiden luokkien toiminnasta. Olisi hyvä, jos voisit työskennellä yhteistyössä kollegasi kanssa.

Kurssin teemaosiot MOOC-oppimisympäristössä:
Johdanto
1. NÄIN SUORITAT KURSSIN
2. ENNAKKOTEHTÄVÄT
3. TEHTÄVÄSIVUT
4. 1 TUNTEET PELISSÄ
5. 2 HYVÄ KYSYMYS
6. 3 YHTEENVEDOLLA TULOKSIA
7. 4 AINAISTA ARVIOINTIA
8 TODISTUS
9. TEKIJÄT
Kurssin teemaosiot MOOC-oppimisympäristössä.

Kurssin aikana on tavoitteena saada sekä opettajat että oppilaat huomaamaan, että ajattelu on hauskaa ja hyödyllistä. Avoimien ongelmien ratkaisemisen avulla on mahdollista lisätä myönteisiä oppimisasenteita, oppilaiden minäpystyvyyden tunnetta ja järjestelmällisten työtapojen käyttöä ongelmien ratkaisemiseksi. Tuokioiden aikana korostetaan matematiikkapuheen ja sinnikkään yrittämisen merkitystä. Avoimien ongelmien ratkaisutuokioilla ja ratkaisustrategioiden käytöllä on todettu olevan siirtovaikutusta myös muiden oppiaineiden oppimiseen.

Kohderyhmä

Esiopettajat, luokanopettajat ja erityisopettajat vuosiluokilla 0–6. Kurssimateriaalit ovat hyvin sovellettavissa myös ylempien asteiden opetukseen.
Myös alan opiskelijoille on hyötyä kurssin materiaaleista, mutta opetuskokeiluiden suorittamiseen tulee olla opetusryhmä käytettävissä.

Kesäkauden 2022 verkko-opinnot (9.5.-14.8.2022)

Kesällä 2022 ei ole tarjolla ohjattua kurssitoteutusta. Voit kuitenkin halutessasi tutustua päättyneillä kevään kurssialueilla materiaaleihin. Osasta kursseja on mahdollista myös suorittaa teoriaopintoja ja jatkaa syksyllä käytännön osuudesta. Kevään kurssialueet ja ohjeet kesäkauden opiskelumahdollisuuksiin on listattu tähän julkaisuun.

Syksyn 2022 verkko-opinnot (22.8.-13.11.2022)

Syksyn viimeiset ohjattuna toteutettavat verkko-opinnot MOOC-alustalla alkavat 22.8.2022. Kurssin verkko-oppimisympäristö avautuu osallistujille viikkoa aiemmin orientaatioviikon alkaessa 15.8. Kurssisuoritukset tulee olla palautettuna 13.11. mennessä. Kurssilla voi sen ollessa käynnissä edetä joko yhteisessä, joustavassa aikataulussa tai aloittaa opinnot haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa. Kurssin suorittamiseen ei sisälly mitään tiettyyn kellonaikaan sidottua pakollista osuutta. Kurssia seuraa kahden viikon arviointiperiodi 14.-27.11., jonka aikana ohjaajat arvioivat kurssisuorituksia ja pyytävät palautuksiin tarvittaessa täydennyksiä. Mahdolliset halutut materiaalit ja kouluttautumisesta saatava todistus on hyvä ottaa talteen kurssialustalta itselle, sillä MOOC-oppimisympäristö sulkeutuu 31.12.2022, hankkeen päättyessä.

Ennakkoilmoittaudu LUMATIKKA-kursseille tästä linkistä. Ennakkoon ilmoittautuneet saavat ohjeet kurssialueelle liittymiseen noin viikkoa ennen kurssien alkamista. 

Valmistaudu koulutukseen

Kurssialueelle liittyminen

  1. Jos käytät Helsingin yliopiston MOOC-alustaa ensimmäistä kertaa, luo itsellesi käyttäjätunnus. Jos olet aiemmin osallistunut alustan kautta jollekin muulle kurssille, voit käyttää tuolloin luomaasi käyttäjätunnusta.
  2. Vahvista käyttäjätunnus sähköpostissa. Vahvistusviestin saapumisessa voi olla viivettä tai viesti voi herkästi mennä roskapostiin. Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä info@lumatikka.luma.fi tai suoraan MOOC-ylläpitoon moodle@helsinki.fi.
  3. Liity kurssialueelle suoran linkin kautta. Ensimmäisen liittymiskerran jälkeen kurssi tulee näkyviin MOOCissa Valikko-sivulle.

Kurssi suoritetaan verkossa ja omassa luokassa työskennellen. Kurssin optimaalinen etenemistahti on kolmen viikon jaksoittainen luokkatyöskentely, joten kurssin kokonaiskesto on noin 12 viikkoa. Varaudu työskentelemään 12 viikon aikana oman oppilasryhmän kanssa.

Muita linkkivinkkejä

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Osallistujien palautetta kurssista

“Kiitos! Yksi parhaista verkkokursseista, jolle olen osallistunut, jollei paras.”

Luokanopettaja

“Ihanan konkreettisia suoraan työhön vietäviä tehtäviä!”

Luokanopettaja

“Upea kurssi – LUMATIKKA-kokonaisuus vaikuttaa erittäin positiivisesti ammatilliseen osaamiseeni.”

Varhaiskasvatuksen opettaja

Tämä tehtävänanto laittoi itseni miettimään, miten paljon hyödynnän opetuksessani kysymysten voimaa. Tehtävää työstäessäni huomasin käyneeni läpi prosessin, joka vaikutti minuun aktivoivasti. Olen huomannut, että olen aktivoitunut kyselemään tunneilla paljon enemmän kuin aikaisemmin. Kysymykseni ovat muuttuneet faktakysymyksistä enemmän ohjaaviksi ja syventäviksi. Mikä aktivoiva vaikutus on sillä, että vastaankin oppilaan kysymykseen kysymyksellä! Huomaan saavani oppilaat ns. pysähtymään ja pohtimaan asioita enemmän.

resurssiopettaja alakoulussa

Aiheesta blogissamme ja muualla

Ymmärrystä ongelmanratkaisuun osana LUMA Suomi -kehittämisohjelmaa
Helsingin yliopiston matematiikan didaktiikan tutkimusryhmä

Kurssin toteuttajat

Kurssivastaava

Alisa Uusi-Kilponen

Alisa Uusi-Kilponen

KM, luokanopettaja, matematiikan opettaja

Helsingin yliopisto, alisa.uusi-kilponen@helsinki.fi

Muut kurssin tekijät

Sirpa Wass

Anu Laine


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.

Top