Ymmärrystä ongelmanratkaisuun

LUMATIKKA3:
Ymmärrystä ongelmanratkaisuun (2 op)

Syksyn 2021 kurssi-ilmoittautuminen alkaa lähiviikkoina! Tilaa tästä muistutus sähköpostiisi ilmoittautumisen alkamisesta.

Kurssikuvaus

Kurssin tavoitteena on innostaa ongelmanratkaisuun ja sen opettamiseen (OPS 2014). Kurssi tarjoaa käyttöösi vihjeitä neljään luokassa pidettävään ongelmanratkaisutuokioon. Kurssilla käsitellään etukäteen yhdessä oppilaiden kanssa ratkaistavat avoimet ongelmatehtävät. Videot näyttävät konkreetisti, kuinka ongelmanratkaisua voisi oppilaille opettaa.

Kurssi koostuu neljästä videosta ja neljästä oppilaiden kanssa pidettävästä ongelmanratkaisutuokiosta. Kurssin rakenne pohjautuu kansainväliseen tutkimukseen ongelmanratkaisun opettamisesta ja aiemmin LUMA SUOMI –kehitysohjelman aikana saatuihin koulukokemuksiin. Kurssin aikana tutustutaan muutamaan artikkeliin avoimien ongelmien ratkaisemisesta, havainnoidaan oman luokan työskentelyä ja annetaan vertaispalautetta muiden luokkien toiminnasta. Olisi hyvä, jos voisit työskennellä yhteistyössä kollegasi kanssa.

Kurssin aikana on tavoitteena saada sekä opettajat että oppilaat huomaamaan, että ajattelu on hauskaa ja hyödyllistä. Avoimien ongelmien ratkaisemisen avulla on mahdollista lisätä myönteisiä oppimisasenteita, oppilaiden minäpystyvyyden tunnetta ja järjestelmällisten työtapojen käyttöä ongelmien ratkaisemiseksi. Tuokioiden aikana korostetaan matematiikkapuheen ja sinnikkään yrittämisen merkitystä. Avoimien ongelmien ratkaisutuokioilla ja ratkaisustrategioiden käytöllä on todettu olevan siirtovaikutusta myös muiden oppiaineiden oppimiseen.

Kohderyhmä

Esiopettajat, luokanopettajat ja erityisopettajat vuosiluokilla 0–6. Kurssimateriaalit ovat hyvin sovellettavissa myös ylempien asteiden opetukseen.
Myös alan opiskelijoille on hyötyä kurssin materiaaleista, mutta opetuskokeiluiden suorittamiseen tulee olla opetusryhmä käytettävissä.

Aikataulu

Syksyn 2021 verkko-opinnot (30.8.-28.11.2021)

Kurssi alkaa 30.8., ja kurssin tehtäviä voi palauttaa 28.11. saakka. Tämän jälkeen kurssin henkilökunta arvioi palautuksia. Varaudu täydentämään palautuksiasi pyydettäessä vielä muutama viikko määräajan jälkeen. Kurssin aktiivinen suoritusaika on 12 viikkoa työn ohessa. Kurssilla edetään yhteisessä, mutta joustavassa suoritusaikataulussa.

Kurssille voi ilmoittautua etukäteen sähköisellä lomakkeella, jolloin saat sähköpostilla kirjautumistiedot MOOC-alueelle noin viikkoa ennen kurssin alkua. Tilaa tästä muistutus sähköpostiisi ilmoittautumisen alkamisesta.

Kevään 2021 verkko-opinnot (11.1.-18.4.2021)

Kurssin oppimisympäristö on auennut 11.1.2021. Kurssin verkko-opinnoissa edetään yhteisessä, mutta joustavassa tavoiteaikataulussa. Kurssi päättyy 18.4.2021.

Sinun ei tarvitse ilmoittautua erikseen kurssille. Kysymme yhteystietosi kurssin oppimisympäristössä.

Jos käytät Helsingin yliopiston MOOC-alustaa ensimmäistä kertaa, luo itsellesi käyttäjätunnus. Jos olet aiemmin osallistunut alustan kautta jollekin muulle kurssille, voit käyttää tuolloin luomaasi käyttäjätunnusta.

Kun olet vahvistanut käyttäjätunnuksen, liity kurssialueelle alla olevan linkin kautta. Ensimmäisen kerran jälkeen kurssi tulee näkyviin Omat kurssini -sivulle. Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä info@lumatikka.luma.fi.

Kurssialueelle pääset tästä linkistä.

Valmistaudu koulutukseen

Kurssi suoritetaan verkossa ja omassa luokassa työskennellen. Kurssin optimaalinen etenemistahti on kolmen viikon jaksoittainen luokkatyöskentely, joten kurssin kokonaiskesto on noin 12 viikkoa. Varaudu työskentelemään 12 viikon aikana oman oppilasryhmän kanssa.

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Osallistujien palautetta kurssista

“Kiitos! Yksi parhaista verkkokursseista, jolle olen osallistunut, jollei paras.”

Luokanopettaja

“Ihanan konkreettisia suoraan työhön vietäviä tehtäviä!”

Luokanopettaja

“Upea kurssi – LUMATIKKA kokonaisuus vaikuttaa erittäin positiivisesti ammatilliseen osaamiseeni.”

Varhaiskasvatuksen opettaja

Tämä tehtävänanto laittoi itseni miettimään, miten paljon hyödynnän opetuksessani kysymysten voimaa. Tehtävää työstäessäni huomasin käyneeni läpi prosessin, joka vaikutti minuun aktivoivasti. Olen huomannut, että olen aktivoitunut kyselemään tunneilla paljon enemmän kuin aikaisemmin. Kysymykseni ovat muuttuneet faktakysymyksistä enemmän ohjaaviksi ja syventäviksi. Mikä aktivoiva vaikutus on sillä, että vastaankin oppilaan kysymykseen kysymyksellä! Huomaan saavani oppilaat ns. pysähtymään ja pohtimaan asioita enemmän.

resurssiopettaja alakoulussa

Aiheesta blogissamme ja muualla

Ymmärrystä ongelmanratkaisuun osana LUMA Suomi -kehittämisohjelmaa
Helsingin yliopiston matematiikan didaktiikan tutkimusryhmä

Kurssin toteuttajat

Alisa Uusi-Kilponen

Matematiikan opetusavustaja, Helsingin yliopisto alisa.uusi-kilponen@helsinki.fi

Sirpa Wass

matematiikan didaktiikan yliopisto-opettaja
sirpa.wass@helsinki.fi

Kuva: Joel Grandell

Anu Laine

matematiikan didaktiikan yliopistonlehtori, dosentti
anu.laine@helsinki.fi


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.