Sirkuspedagogiikkaa matematiikan opetuksessa

Kuva: “Five male trapeze artists performing at a circus, 1890” by trialsanderrors is licensed under CC BY 2.0

Miten sirkuspedagogiikka taipuu matematiikan opetukseen vai pitäisikö sirkustemput jättää muihin yhteyksiin? Tämä selviää 4.2.2020 Puoli seitsemän -ohjelmassa, Yle TV1. Ohjelma on nähtävissä myös Yle Areenassa.

Mikäli sirkuspedagogiikka innostaa, niin kannattaa tutustua matematiikan, fysiikan ja sirkuksen opettaja Veera Hakalan ylläpitämään blogiin Funktiona sirkus. Hakala tarjoaa blogissaan muun muassa tuntisuunnitelmia sirkusta integroivan oppitunnin pitämiseen sekä avaa sirkuspedagogiikan ideologiaa.

Lisäksi Hakala on tehnyt myös aiheeseen liittyvän diplomityön, missä tutkittiin sirkuksen vaikutusta oppimiseen ja matematiikan osaamiseen. Tutkimukseen osallistuneet lukiolaiset kokivat sirkuksen kasvattaneen motivaatiota ja tuoneen positiivista vaihtelua oppitunteihin, sekä koetulosten perusteella myös tukeneen matemaattisen ajattelun kehittymistä.

Innostusta liikunnallisten matematiikan tuntien suunnitteluun saat myös Lumatikan verkkokurssilta Matematiikkaa kehollisesti ja liikkuen. Tervetuloa maksuttomaan koulutukseen! Kurssi on tarjolla keväällä ja syksyllä vuoden 2022 loppuun saakka.