Monipuolista matematiikkaa alakoulussa

Julkisessa keskustelussa ollaan oltu huolissaan alakouluikäisten oppilaiden matematikkainnostuksen heikentymisestä. Myös tutkimuksissa on vahvistettu oppijoiden suoritustason huonontuneen ja taitoerojen kasvaneen. Mitä keinoja opettajalla on oppilaiden matikkainnostuksen palauttamiseksi ja suoritustason parantamiseksi?

Innostavan matematiikan opetuksen jäljille!

Maksuton Luokkien 1–6 matikkaa oppilaslähtöisesti ja toiminnallisesti -kurssi (6 op) tarjoaa uusimman tutkimustiedon valossa konkreettisia välineitä eriyttää ja monipuolistaa matematiikan opetusta. Kurssin jälkeen hahmotat erilaiset keinot, joilla tukea oppilaiden motivaatiota ja positiivista näkemystä itsestään matematiikan oppijana.

“Minulla on ennestään melko paljon tietoa konkreettisesta ja toiminnallisesta matematiikasta. Olin varatutunut siihen, ettei kurssi tarjoaisi minulle kovinkaan paljoa uusia näkökulmia matematiikan opetukseen. Ilokseni sain huomata olevani väärässä. Sain ongelmalähtöisiä tehtäviä käsittelevästä osiosta ideoita uudenlaisiin tapoihin toteuttaa opetusta. Sain tältä kurssilta myös paljon hyviä materaaleja, joita pystyn hyödyntämään suoraan opetuksessani. Kiitos hyvin suunnitellusta ja toteutetusta kurssista!”
– Luokanopettaja

Kurssilla paneudutaan miltein 20 eri alakoulun matematiikan didaktiseen näkökulmaan tai matemaattiseen sisältöalueeseen. Yksi kurssilla käsitellyistä matemaattisista teemoista on laskustrategiat. Laskustrategiat eivät ole vain kokoelma erilaisia temppuja, vaan sanotaan, että käytössä olevien strategioiden määrä kertoo suoraan henkilön matemaattisen ajattelun tasosta. Katso kurssimateriaalina toimiva video laskustrategioista.

Kenelle?

Kurssi on kohdennettu alkuopetuksen ja luokkien 3–6 luokanopettajille, matematiikan aineenopettajille, erityisopettajille ja muille matematiikan opetuksesta ja oppimisesta kiinnostuneille opettajille sekä alan opiskelijoille.

Kurssin teoriaosa on avoinna kaikille kiinnostuneille riippumatta siitä, onko parhaillaan opetustyössä. Teoriaosaan voivat osallistua siis myös mm. opiskelijat, työttömät, hoitovapaalla olevat ja muut matematiikan opetuksesta kiinnostuneet. Opetuksen kehittäjällä on oltava opetusryhmä käytettävissä.

Kurssi on osa LUMATIKKA-koulutusten sarjaa, mutta toimii hyvin myös itsenäisenä kokonaisuutena, joten voit mainiosti suorittaa kurssin, vaikka suunnitelmissasi ei olisikaan suorittaa ohjelman muita kursseja!

Milloin?

Kevään kurssille voi ilmoittautua 2.11.2020-10.1.2021.

Kevään kurssin oppimisympäristö avautuu osallistujille 11.1.2021. Kurssisuoritukset tulee olla palautettuna 18.4.2021 mennessä. Tuolla aikavälillä kurssilla voi edetä joko yhteisessä, joustavassa aikataulussa tai aloittaa opinnot haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa.

LUE LISÄÄ KURSSIN SISÄLLÖSTÄ | AIKATAULUT JA ILMOITTAUTUMINEN


LUMATIKKA on Opetushallituksen rahoittama ja LUMA-keskus Suomi -verkoston koordinoima matematiikan opetuksen ja oppimisen täydennyskoulutusohjelma. Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajille. Ohjelman verkkokurssit ovat osallistujille maksuttomia.

Lisätietoja: LUMATIKKA-verkkosivu | info@lumatikka.luma.fi