Ilmoittautuminen LUMATIKKA-ohjelman viimeiselle kaudelle päättyy – vielä ehdit kuitenkin mukaan!

Kuinka sytyttää oppijoiden innostus matematiikkaan? Ideoita siihen saat LUMATIKKA-verkkokursseilta!

Eri asteiden opettajat ja muut asiasta kiinnostuneet ovat voineet kehittää osaamistaan avoimilla ja maksuttomilla verkkokursseilla LUMATIKKA-hankekauden aikana vuosina 2018-2022. Nyt on viimeisen toteutuskerran vuoro. Vielä sunnuntaihin asti on aikaa ennakkoilmoittautua LUMATIKKA-ohjelman viimeiselle toteutuskerralle!

Jatka lukemista “Ilmoittautuminen LUMATIKKA-ohjelman viimeiselle kaudelle päättyy – vielä ehdit kuitenkin mukaan!”

LUMATIKKA-ohjelma pyörähtää käyntiin viimeistä kertaa! Nähdäänhän kursseilla?

Opettaja, nyt on viimeinen mahdollisuutesi osallistua suosituille LUMATIKKA-verkkokursseille! Tule mukaan koulutukseemme, niin kehitetään yhdessä matematiikan opetuksesta vielä innostavampaa ja oppijalähtöisempää kaikilla opetusasteilla varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle!

Jatka lukemista “LUMATIKKA-ohjelma pyörähtää käyntiin viimeistä kertaa! Nähdäänhän kursseilla?”

LUMATIKKA-tiimi tukenasi koulutukseen liittyvissä kysymyksissä

Olethan huomannut, että iImoittautuminen viimeistä kertaa innostavien ja ammattitaitoisten kouluttajien ohjaamille LUMATIKKA-kursseille on käynnissä? Tutustu kurssitarjontaan ja ilmoittaudu suurta kiitosta saaneille verkkokursseille kehittämään osaamistasi yhdessä asiantuntevien kouluttajien ja kollegoidesi kanssa!

Vai onko kenties niin, että haluaisit osallistua syksyn LUMATIKKA-kursseille, mutta jokin vielä askarruttaa sinua? Siinä tapauksessa tästä artikkelista on sinulle hyötyä!

Jatka lukemista “LUMATIKKA-tiimi tukenasi koulutukseen liittyvissä kysymyksissä”

Iloa matematiikkaan kehollisuuden ja liikunnnan avulla LUMATIKKA3-kurssilta

Miten kehollisilla harjoituksilla voidaan parantaa matematiikan käsitteiden ymmärtämistä? Katso tämän artikkelin videolta dosentti Vadim Kulikovin mietteet ja opit kehollisen ankkuroinnin merkityksestä matematiikan opetuksessa! Video on toteutettu LUMATIKKA-ohjelman valinnaiskurssille Matematiikkaa kehollisesti ja liikkuen, joka pyörähtää käyntiin viimeistä kertaa ohjatusti ensi syksynä – tervetuloa mukaan! 

Jatka lukemista “Iloa matematiikkaan kehollisuuden ja liikunnnan avulla LUMATIKKA3-kurssilta”

Tutkimuspohjaista tietoa ja käytännön tukea projektioppimiseen LUMATIKKA3-kurssilta

Projektityöskentelyn myötä lapset ja nuoret oppivat valmiuksia ja taitoja, jotka ovat tulevaisuudessa välttämättömiä. Projektioppimista voi toteuttaa esimerkiksi yliopiston kanssa yhteistyössä. Kiinnostaisiko kuulla matematiikan opiskelusta Helsingin yliopistossa tai sovelletusta topologiasta ja muotojen mittaamisen matematiikasta Tampereen yliopistossa? Kurkkaa LUMA-keskusten ylläpitämiin asiantuntijapankkeihin! Mahdollisia vierailijoita omine aiheineen on lukuisia ja vierailut ovat toteutettavissa joustavin vaihtoehdoin.

Lisää aiheesta löydät myös LUMATIKKA- ja StarT-ohjelmien yhteistyönä toteutettavalta Projektit opetuksen polkimena -verkkokurssilta, joka tarjoaa käytännönläheistä tukea monialaisen ja eheyttävän projektioppimisen toteuttamiseen.

Jatka lukemista “Tutkimuspohjaista tietoa ja käytännön tukea projektioppimiseen LUMATIKKA3-kurssilta”

Avaimia avoimien ongelmanratkaisutaitojen opettamiseen LUMATIKKA3-kurssilta

“Maija ja Matti käyvät samaa koulua. Maija asuu 2 kilometrin päässä koulusta ja Matti 5 kilometrin päässä. Kuinka kaukana he asuvat toisistaan?” LUMATIKKA: Ymmärrystä ongelmanratkaisuun -kurssin tavoitteena on innostaa vuosiluokkien 0-6 opettajia yllä kuvatun kaltaisten avoimien ongelmanratkaisutaitojen opettamiseen uuden opetussuunnitelman hengessä. Kurssimateriaalit ovat sovellettavissa myös ylemmille luokka-asteille.

Jatka lukemista “Avaimia avoimien ongelmanratkaisutaitojen opettamiseen LUMATIKKA3-kurssilta”

Matematiikkaa taite(i)llen LUMATIKKA3-kurssilla

Mitä yhteistä on taiteella ja matikalla? Itse asiassa paljonkin, sillä ne ovat alati jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. LUMATIKKA-ohjelman maksuttomalla verkkokurssilla Matematiikka ja taide esitellään monipuolisesti näiden yhteyksiä – tule mukaan viimeistä kertaa ohjatulle syksyn kurssillemme! Kurssin rikkaasta ideapankista voit ammentaa uusia ideoita esimerkiksi musiikkia, kuvataidetta, käsitöitä ja matematiikkaa yhdisteleviin monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin. 

Jatka lukemista “Matematiikkaa taite(i)llen LUMATIKKA3-kurssilla”

Eheytystä matematiikan opetukseen erityisdidaktiikan LUMATIKKA3-kursseilta

Miltä kuulostaisi kartuttaa käytännön kokeilujen ja kollegoiden avulla omaa ideapankkia esimerkiksi kuvataidetta, kehollisuutta ja ohjelmointia hyödyntävästä matematiikan opetuksesta? Tule mukaan syksyn LUMATIKKA3-kursseille – sinun ei vielä tarvitse ajatella tulevaa lukukautta, mutta ilmoittamalla itsesi mukaan varmistat jo ideapankin kartoittumisen syksyllä!

Jatka lukemista “Eheytystä matematiikan opetukseen erityisdidaktiikan LUMATIKKA3-kursseilta”

Tempaudu mukaan lukiomatematiikan maailmoihin opiskelijakeskeisesti ja mielekkäästi LUMATIKKA2-kurssilla

Etsitkö innostusta ja mukaansa tempaavia matikka-aiheisia materiaaleja lukio-opetukseesi? Niitä löydät esimerkiksi Helsingin yliopiston professori Samuli Siltasen YouTube-kanavalta sekä´lukion opettajille suunnatulta LUMATIKKA2-kurssiltamme, missä Samulikin on ollut mukana toteuttajana.

Jatka lukemista “Tempaudu mukaan lukiomatematiikan maailmoihin opiskelijakeskeisesti ja mielekkäästi LUMATIKKA2-kurssilla”

Katsaus koulutusantiin LUMA-päivillä 2022

multilinkejä, värisauvoja ja värikkäitä papereita pöydällä

Valtakunnalliset LUMA-päivät päästiin järjestämään jälleen muutaman vuoden tauon jälkeen kesäkuussa. Järjestäjäyliopistona oli tänä vuonna Aalto Espoon Otaniemessä. LUMATIKKA-ohjelma oli kutsuttu päiville pitämään kaksi työpajaa opettajille matematiikan ja ohjelmoinnin opetuksesta. Lisäksi ohjelman koordinaattorit olivat mukana esittelemässä LUMA-kehittäjäyhteisötoiminnassa toteutettuja opetusmateriaaleja samaisiin aineisiin.

Jatka lukemista “Katsaus koulutusantiin LUMA-päivillä 2022”

Matematiikan oppimisen saloihin ymmärrystä ammatillisen koulutuksen LUMATIKKA2-kurssilta

Matemaattisiin oppimisvaikeuksiin ja heikkoon menestykseen matematiikassa on usein monta tekijää. Mitä opettaja voi tehdä oppijan tukemiseksi? Uusia näkökulmia ja tukea ammatillisen opiskelijoiden matematiikan opetukseen saat maksuttomalta syksyn LUMATIKKA2-kurssiltamme!

Jatka lukemista “Matematiikan oppimisen saloihin ymmärrystä ammatillisen koulutuksen LUMATIKKA2-kurssilta”

Merkitystä matematiikkaan ja sen opetukseen yläkoulussa LUMATIKKA2-kurssilta

“Matematiikka on yhteiskunnalle, mitä ilma on elämälle. Sitä on kaikkialla, mutta se ei ole silmin nähtävissä.”, toteaa Martina Aaltonen. Oletko oppijoidesii kanssa pysähtynyt pohtimaan, mihin kaikkeen matikkaa oikeastaan tarvitsee? Miksi matikkaa ylipäänsä opiskellaan? Yläkoulussa opettaville suunnatulla syksyllä pidettävällä LUMATIKKA2-kurssilla pääset syventymään muun muassa juuri tähän asiaan!

Jatka lukemista “Merkitystä matematiikkaan ja sen opetukseen yläkoulussa LUMATIKKA2-kurssilta”

Uunituore LUMATIKKA-teemanumero julkaistu LUMAT-B-lehdessä!

Miltä kuulostaisi uppoutua sisälle LUMATIKKA-koulutuksen menestystarinaan? Nyt siihen on mahdollisuus! LUMATIKKA-ohjelmamme asiantunteva koulutushenkilökunta on yhteisvoimin julkaissut kansainväliseen matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opetuksen LUMAT-B-lehteen uunituoreen teemanumeron opetukseen liittyvistä aiheista eri opetusasteille. Maksuttoman teemanumeron tarkoituksena on nostaa esille paitsi LUMATIKKA-ohjelman matematiikkainnostusta nostattavia hyviä käytänteitä sekä sisältöjä niin myös avartaa ohjelman vaikutusta suomalaisessa opettajankoulutuskentässä – siis sitä, miten hanke on saanut alkunsa ja verkkoympäristössä toteutettava matematiikan täydennyskoulutus muotoutunut sellaiseksi kuin se on, tukien opettajia työssään tarjota innostavaa ja laadukasta matematiikan opetusta Suomen joka kolkassa ja niemessä.

Jatka lukemista “Uunituore LUMATIKKA-teemanumero julkaistu LUMAT-B-lehdessä!”

Tule mukaan avartamaan ymmärrystäsi ja pysähtymään alakoulun matemaattisten aiheiden ympärille LUMATIKKA2-kurssilla

Mitä oppilas oikeastaan ajattelee esimerkiksi luvun kuusi tarkoittavan luetellessaan vaikkapa sormillaan: onko ”kuusi” vain lukusana, joka tulee ”viiden” jälkeen vai merkitseekö ”kuusi” oppilaalle ehkä kuudetta sormea? Syksyllä pidettävällä LUMATIKKA-ohjelman alakoulun opettajille suunnatulla kurssilla kouluttaja Maarit Laitinen kertoo aiheesta lisää!

Jatka lukemista “Tule mukaan avartamaan ymmärrystäsi ja pysähtymään alakoulun matemaattisten aiheiden ympärille LUMATIKKA2-kurssilla”
Top