Kehollista ja liikkuvaa matikkaa

Teksti: Saara Lehto ja Martina Aaltonen (Helsingin yliopisto)


Miten matematiikan oppitunnin saa liikkeelle? Mitä yhteistä on tanssilla ja matematiikalla? Miten kehollisilla harjoituksilla voidaan parantaa matematiikan käsitteiden ymmärtämistä? Mikä merkitys eleillä on matemaattisessa kommunikaatiossa? LUMATIKKA-ohjelman valinnaiskurssi Matematiikkaa kehollisesti ja liikkuen vastaa näihin kysymyksiin.

Jatka lukemista “Kehollista ja liikkuvaa matikkaa”

Ammattimatikan opettaminen haastaa opettajaa

Ammatillisten alojen opiskelijoiden lähtötasojen erot ovat hyvin suuret, mikä haastaa opettajaa opetusta suunniteltaessa ja toteuttaessa. Lisäksi opiskelijoille on vuosien varrella muodostunut matematiikkakuva, jonka on todettu tutkimuksissa vaikuttavan suuresti oppimiseen. Ammatillisessa koulutuksessa matikkaa opettavat ovat kokeneet tarvitsevan työkaluja monentasoisten oppijoiden huomioimiseksi ja heidän oppimisensa tukemiseksi.

Jatka lukemista “Ammattimatikan opettaminen haastaa opettajaa”

Henkilökunta lomailee

Hankehallinto toivottaa kaikille rentouttavaa kesää.

Hankehallinto lomailee 10.-25.7. Huomioithan, että tuolla aikavälillä MOOC:ssa ei ole tarjolla teknistä tukea, eikä info-postia lueta. Palaamme yhteydenottoihin heinäkuun lopusta alkaen osoitteesta info@lumatikka.luma.fi.

Ilmoittautuminen syksyn koulutuksiin on avoinna koko kesän: www.lumatikka.luma.fi/ilmoittautuminen/. Tervetuloa mukaan joustaville verkkokursseille!

Matematiikkaa tutkivan oppimisen keinoin

Kuvat ovat LUMATIKKA-ohjelman kouluttajan ja Tampereen yliopiston yliopistonlehtorin Mika Koposen dia-esityssarjasta, jonka hän esitti vuoden 2020 syksyllä LUMATIKKA-ohjelman etäkoulutustilaisuudessa.

Tutkiva oppiminen on oppijalähtöinen tapa opiskella. Se sopii loistavasti myös matematiikan oppimiseen. Tutkivassa oppimisessa oppija tutkii eli asettaa kysymyksiä, tekee havaintoja, etsii tietoa, analysoi ja ratkaisee ongelmia.

Jatka lukemista “Matematiikkaa tutkivan oppimisen keinoin”

Matematiikkaa ja taidetta opettajille


Teksti: Hannu Korhonen
Juttu on julkaistu alunperin Dimensio-lehdessä 10.6.2020

Koulumatematiikan mielletään koostuvan luvuista ja laskemisesta, kuvioista ja kappaleista, polynomeista ja yhtälöistä, derivaatoista ja integraaleista. Kuitenkin matematiikan yhteydet muihin kulttuurin alueisiin ovat tärkeitä kiinnostuksen herättämiseksi ja matematiikan merkityksen [1] osoittamiseksi. Oppiminenkaan ei ehkä aina ala sujuvimmin matematiikan omista käsitteistä, vaan toiminnallisesta osallistumisesta ja ympäristön hahmottamisesta [2]. Taide tarjoaa tähän monenlaisia tarttumapintoja sen lisäksi, että taiteilijat käyttävät hyväkseen matematiikkaa ja ovat käyttäneet jo vuosisatojen ajan. Näitä aineksia tarjoaa opettajille matematiikka ja taide -verkkokurssi.

Jatka lukemista “Matematiikkaa ja taidetta opettajille”

Arviointi ja lukiomatematiikka

Teksti: Lasse Eronen, matematiikan pedagogiikan yliopistotutkija, Itä-Suomen yliopisto
Teksti on julkaistu alunperin
Dimension verkkolehdessä 7.10.2019.
Kansikuva: Rawpixel (roungroat)

Arviointi on matematiikan harrastamisen kannalta keskeinen aktiviteetti, joka osaltaan on ollut mahdollistamassa nykymuotoisen matematiikan kehittymisen. Matematiikan kannalta arviointi tulee kuitenkin nähdä enemmän matemaattisen ajatteluprosessin osana kuin ajatteluprosessin onnistumista mittaavana aktiviteettina.

Jatka lukemista “Arviointi ja lukiomatematiikka”

Tukea ja apua ammatillisen koulutuksen matematiikan opetukseen 

Kuvan lähde: http://startupstockphotos.com/post/100833062651

LUMATIKKA-ohjelma sisältää oman luokka-astekohtaisen kurssin myös ammatillisissa oppilaitoksissa matematiikkaa opettaville! Kurssi soveltuu niin matematiikan aineenopettajille, matematiikkaa opettaville ammattiaineiden opettajille kuin myös erityisopettajille. Kurssi koostuu kolmesta koulutusmoduulista, jotka ovat:

1) Asennetta, menetelmiä ja välineitä matematiikan oppimisvaikeuksiin

2) Sähköisiä työkaluja ja materiaaleja matematiikan opetuksen ja oppimisen tueksi

3) Konkretiaa matematiikan opetukseen ja opiskeluun.

Jatka lukemista “Tukea ja apua ammatillisen koulutuksen matematiikan opetukseen “