Luokat 7–9

LUMATIKKA 2: Luokkien 7–9 matikkaa oppilaslähtöisesti ja toiminnallisesti (6 op)

Kevään 2020 kurssitoteutus on käynnissä – tervetuloa maksuttomaan verkkokoulutukseen!

Kurssin sisältö

Kurssin punaisena lankana on matematiikan käsitteellisen ja menetelmällisen osaamisen tukeminen. Uusia rikastuttajia ja haasteita ovat ohjelmointi, teknologia ja monitieteisyys.  Kurssi on jaettu kymmeneen aihealueeseen, joiden kautta lähestymme matematiikan opetusta ja yhteisen osan pohjustamaa matikkainnostuksen lisäämistä.

Kohderyhmä

Matematiikan aineenopettajat ja erityisopettajat vuosiluokilla 7–9 sekä alan opiskelijat.

Kurssin teoriaosa on avoinna kaikille kiinnostuneille riippumatta siitä, onko parhaillaan opetustyössä. Teoriaosaan voivat osallistua siis myös mm. opiskelijat, työttömät, hoitovapaalla olevat ja muut matematiikan opetuksesta kiinnostuneet. Opetuksen kehittäjällä on oltava opetusryhmä käytettävissä.

EDIT: Koronatilanteen takia kevään 2020 kurssilla suoritukseen riittää, että opetuskokeilut on suunniteltu. Kokeiluja ei tarvitse toteuttaa kevään aikana.

Kevään 2020 verkko-opinnot

Aloita kurssin verkko-opinnot MOOC-palvelussa tästä!

Kurssin oppimisympäristö on auennut 13.1.2020. Kurssin verkko-opinnot voit aloittaa milloin tahansa ja edetä omassa aikataulussasi tai yhteisessä tavoiteaikataulussa, joka perustuu kolmen viikon sykleihin. Palauta kurssisuorituksesi 24.5.2020 mennessä.

Sinun ei tarvitse ilmoittautua erikseen verkko-opintoihin. Kysymme yhteystietosi kurssin päätteeksi.

Jos käytät Helsingin yliopiston MOOC-alustaa ensimmäistä kertaa, luo itsellesi käyttäjätunnus. Jos olet aiemmin osallistunut alustan kautta jollekin muulle kurssille, voit käyttää tuolloin luomaasi käyttäjätunnusta.

Kurssisuoritus perustuu kahteen osaamismerkkiin:

Teoriaosaaja-osaamismerkin saaja

✓ Tuntee monipuolisesti keinoja tukea oppilaiden käsitteellisen ja menetelmällisen osaamisen kehittymistä ja myönteistä suhtautumista matematiikkaan toiminnallisuuden, yhteisöllisen tiedonrakentelun ja ajattelun kielentämisen keinoin.
✓ Tuntee ongelmanratkaisun, mallintamisen ja ohjelmoinnillisen ajattelun roolin koulumatematiikassa ja osaa huomioida nämä omassa opetuksessaan.
✓ Hahmottaa koulumatematiikan sekä sen yhteiskunnallisessa että historiallisessa kontekstissa.
✓ Ymmärtää arvioinnin merkityksen oppimisen ohjaamisessa ja tukemisessa.

Opetuksen kehittäjä -osaamismerkin saaja

✓ Osaa rakentaa käsitteellistä ymmärtämistä tukevia ja oppilaita motivoivia opetustuokioita.
✓ Osaa suunnitella ja toteuttaa aidosti monipuolista arviointia, joka on yhteydessä oppimiseen ja opetukseen.
✓ Hahmottaa oman työn kehittämisen ja tutkivan työotteen merkityksen voimavaroina opetus- ja kasvatustyössään.
✓ Osaa kehittää omaa opetustaan tutkimustiedon, henkilökohtaisen reflektion ja vertaisryhmässä tapahtuvan pohdinnan pohjalta.

Valmistaudu koulutukseen

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Aiheesta blogissamme

Kurssin toteuttajat

Päivi Portaankorva-Koivisto

Matematiikan didaktiikan yliopistonlehtori
Helsingin yliopisto
paivi.portaankorva-koivisto@helsinki.fi

Melike Öz

Matematiikan opetusavustaja
Helsingin yliopisto
melike.oz@helsinki.fi

Laura Tuohilampi

Matematiikan didaktiikan yliopistonlehtori
Matikkanälkä-kirjan kirjoittaja
Helsingin yliopisto
laura.tuohilampi@helsinki.fi

Martina Aaltonen

Matematiikan tutkijatohtori
Helsingin yliopisto
martina.aaltonen@helsinki.fi

Jenny Kolström

Matematiikan opetusavustaja
Itä-Suomen yliopisto
jenny.kolstrom@uef.fi

Henna Hiltunen

Matematiikan suunnittelija
Oulun yliopisto
henna.hiltunen@oulu.fi


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.