(1) Kaikille yhteinen osa

LUMATIKKA 1: Matematiikan polulla varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle (3 op)

Seuraava kurssikerta alkaa tammi-helmikuun vaihteessa 2022 -  Ilmoittaudu mukaan!

Kurssin sisältö

Yleisessä keskustelussa on jo tovin kannettu huolta suomalaisten lasten ja nuorten matemaattisen osaamisen laskusta. Myös tutkimukset vahvistavat oppilaiden suoritustason ja motivaation heikentyneen sekä erojen kasvun taitotasoissa.

Tällä kurssilla ammennamme ratkaisukeskeisesti ideoita oppilaiden motivointiin sekä matikkainnostuksen herättämiseen ja kasvattamiseen. Rakennamme ymmärrystä matemaattisten taitojen kehittymisestä jatkumona varhaislapsuudesta aikuisuuteen saakka ja luomme vuoropuhelua eri asteiden opettajien välille. Käymme läpi keinoja matemaattisten oppimisvaikeuksien tukemiseen ja ongelmaratkaisutaitojen opettamiseen.

Kohderyhmä

Matematiikan parissa työskentelevä opetushenkilöstö varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.
Kurssin teoriaosa on avoinna kaikille kiinnostuneille riippumatta siitä, onko parhaillaan opetustyössä. Teoriaosaan voivat osallistua siis myös mm. opiskelijat, työttömät, hoitovapaalla olevat ja muut matematiikan opetuksesta kiinnostuneet. Opetuksen kehittäjällä on oltava opetusryhmä käytettävissä opetuskokeilun toteuttamiseen.

Tavoitteet

Kurssisuoritus perustuu kahteen osaamismerkkiin:

Teoriaosaaja-osaamismerkin saaja

✓ Tietää, mitä ovat matematiikan perustaidot ja ymmärtää, miten myöhempi osaaminen alkaa rakentua perustaitojen varaan.
✓ Tunnistaa matematiikan oppimiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa ne huomioon opetuksessaan.
✓ Ymmärtää ongelmanratkaisun keskeisen roolin matematiikan opetuksessa, ja tuntee malleja, joilla ongelmalähtöistä / tutkivaa oppimista voidaan soveltaa matematiikan opetukseen.

Opetuksen kehittäjä –osaamismerkin saaja

✓ Osaa soveltaa ongelmalähtöisyyttä ja tutkivaa oppimista matematiikan opetuksessaan.
✓ Hahmottaa oman opetuksen kehittämisen ja tutkivan työotteen merkityksen voimavaroina opetus- ja kasvatustyössä.
✓ Osaa kehittää omaa opetustaan tutkimustiedon, henkilökohtaisen reflektion ja vertaisryhmässä tapahtuvan pohdinnan pohjalta.

Kevään 2022 verkko-opinnot (31.1.-8.5.2022)

Kevään verkko-opinnot MOOC-alustalla alkavat 31.1.2022. Kurssin verkko-oppimisympäristö avautuu osallistujille viikkoa aiemmin pidettävällä orientaatioviikolla eli 24.1. Kurssisuoritukset tulee olla palautettuna 8.5. mennessä. Tuolla aikavälillä kurssilla voi edetä joko yhteisessä, joustavassa aikataulussa tai aloittaa opinnot haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa. Kurssin suorittamiseen ei sisälly mitään tiettyyn kellonaikaan sidottua pakollista osuutta. Kurssia seuraa arviointiperiodi, jonka aikana ohjaajat arvioivat kurssisuorituksia ja pyytävät palautuksiin tarvittaessa täydennyksiä.

Kurssista on mahdollista vaihtoehtoisesti suorittaa pelkkä teoriaosaajan merkki, mutta kurssitodistus ja opintopisteet myönnetään vain kokonaan suoritetusta kurssista (teoria + opetuksen kehitys). Palautusaikataulut koskevat koko kurssin suoritusta. Teoriaosuus ei ole aikataulutettu.

Kurssille voi ilmoittautua etukäteen 29.11.2021-23.1.2022 tästä linkistä. Ennakkoon ilmoittautuneet saavat ohjeet kurssialueelle liittymiseen noin viikkoa ennen kurssien alkamista.

Valmistaudu koulutukseen

Kurssialueelle liittyminen

  1. Jos käytät Helsingin yliopiston MOOC-alustaa ensimmäistä kertaa, luo itsellesi käyttäjätunnus. Jos olet aiemmin osallistunut alustan kautta jollekin muulle kurssille, voit käyttää tuolloin luomaasi käyttäjätunnusta.
  2. Vahvista käyttäjätunnus sähköpostissa. Vahvistusviestin saapumisessa voi olla viivettä tai viesti voi herkästi mennä roskapostiin. Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä info@lumatikka.luma.fi tai suoraan MOOC-ylläpitoon moodle@helsinki.fi.
  3. Liity kurssialueelle suoran linkin kautta. Ensimmäisen liittymiskerran jälkeen kurssi tulee näkyviin MOOCissa Omat kurssini -sivulle.

Muita linkkivinkkejä

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Osallistujien palautetta kurssista

“Kyllä matikkanälkä heräsi tällä kurssilla! Kurssin toteutus oli todella miellyttävä ja se eteni hyvin. Kurssi vei mukanaan ja kurssin imu piti otteessaan. Yhtäkkiä huomasin että kurssi olikin jo lopputehtävää vaille valmis. Kiitos teille!”

varhaiskasvatuksen opettaja

Osallistuin LUMATIKKA-koulutuksen yhteiseen osioon, ja se motivoi minua miettimään omaa opetustani. Olen muutenkin yrittänyt muuttaa opetustani toiminnallisempaan ja konkreettisempaan suuntaan, ja nyt sain vahvistusta sille ajatukselle, että kaikentasoisten opiskelijoiden tulisi saada erilaisia kokemuksia matematiikasta. Esimerkiksi ongelmanratkaisutehtävät eivät ole vain ns. matematiikassa pärjäävien etuoikeus, vaan kaikilla tulisi olla mahdollisuus kehittää osaamistaan eri matematiikan osa-alueilla. Huomasin myös alkaneeni kurssin aikana pyytää opiskelijoita puhumaan  ratkaisuistaan enemmän pelkkien vastausten sijaan.

ammatillisen koulutuksen opettaja

“Suoritin viime keväänä kaikille opettajille yhteisen 3 op ja varhaiskasvatuksen 6 op paketin Lumatikkaa. Parhaillaan suoritan valinnaisia opintoja. Olen eskariope, ja viime vuotisten eskareitteni nykyinen opettaja lähestyi minua riemastuttavilla uutisilla! Hän kertoi, että hänen uransa aikana ei ole koskaan ekaluokan ensimmäinen matikankoe sujunut näin loistavasti. Viime kevään matikkinnostus kantaa siis hedelmää! Ekaluokan ope totesikin, että mitä ikinä teettekin siellä eskarissa niin jatkakaa samaan malliin. Kiitos siis teille loistavasta koulutuksesta!”

esikoulun opettaja

“Suurkiitokset antoisasta ja hyvin toteutetusta kurssista! Ihanaa, että tämmöistä järjestetään meille tiedonnälkäisille opettajille aikana, jolloin moneenkaan täydennyskoulutukseen ei ole mahdollista osallistua. Olemme työparini kanssa inspiroituneet kovasti kurssin aikana ja olen saanut kurssista valtavasti apua ja innostusta työhöni. Aion ehdottomasti jatkaa kurssien suorittamista.
Kiitos! Tack!

alkuopettaja

Lumatikka1-kurssi oli varmaankin paras verkkokurssi, jolle olen osallistunut. Hienosti rakennettu kokonaisuus.

ammatillisen koulutuksen opettaja

Aiheesta blogissamme ja muualla

Kurssin toteuttajat

Kurssivastaava

Alisa Uusi-Kilponen

KM, luokanopettaja, matematiikan opettaja

Helsingin yliopisto, alisa.uusi-kilponen@helsinki.fi

Muut kurssin tekijät

Markku Hannula

Mika Koponen

Laura Tuohilampi


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.