(1) Kaikille yhteinen osa

LUMATIKKA 1: Matematiikan polulla varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle (3 op)

Seuraava kurssitoteutus alkaa tammikuussa 2021 – ilmoittaudu nyt maksuttomaan verkkokoulutukseen!

Kurssin sisältö

Yleisessä keskustelussa on jo tovin kannettu huolta suomalaisten lasten ja nuorten matemaattisen osaamisen laskusta. Myös tutkimukset vahvistavat oppilaiden suoritustason ja motivaation heikentyneen sekä erojen kasvun taitotasoissa.

Tällä kurssilla ammennamme ratkaisukeskeisesti ideoita oppilaiden motivointiin sekä matikkainnostuksen herättämiseen ja kasvattamiseen. Rakennamme ymmärrystä matemaattisten taitojen kehittymisestä jatkumona varhaislapsuudesta aikuisuuteen saakka ja luomme vuoropuhelua eri asteiden opettajien välille. Käymme läpi keinoja matemaattisten oppimisvaikeuksien tukemiseen ja ongelmaratkaisutaitojen opettamiseen.

Kohderyhmä

Matematiikan parissa työskentelevä opetushenkilöstö varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.
Kurssin teoriaosa on avoinna kaikille kiinnostuneille riippumatta siitä, onko parhaillaan opetustyössä. Teoriaosaan voivat osallistua siis myös mm. opiskelijat, työttömät, hoitovapaalla olevat ja muut matematiikan opetuksesta kiinnostuneet. Opetuksen kehittäjällä on oltava opetusryhmä käytettävissä opetuskokeilun toteuttamiseen.

Aikataulu

Verkko-opinnot syksyllä 2020

Kurssin oppimisympäristö on avautunut osallistujille 31.8.2020. Kurssisuoritukset tulee olla palautettuna 29.11.2020 mennessä. Tuolla aikavälillä kurssilla voi edetä joko yhteisessä, joustavassa aikataulussa tai aloittaa opinnot haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa.

Voit vielä osallistua kurssille liittymällä kurssin oppimisympäristölle, johon pääset tästä.

Verkko-opinnot keväällä 2021

Kurssin oppimisympäristö avautuu osallistujille 11.1.2021. Kurssisuoritukset tulee olla palautettuna 18.4.2021 mennessä. Tuolla aikavälillä opinnot voi aloittaa haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa.

Kurssille voi ilmoittautua etukäteen tämän sivun kautta 2.11.2020-10.1.2021. Ilmoittautuneille lähetetään kurssin alkaessa ohjeet kurssialueelle liittymiseen.

Tavoitteet

Kurssisuoritus perustuu kahteen osaamismerkkiin:

Teoriaosaaja-osaamismerkin saaja

✓ Tietää, mitä ovat matematiikan perustaidot ja ymmärtää, miten myöhempi osaaminen alkaa rakentua perustaitojen varaan.
✓ Tunnistaa matematiikan oppimiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa ne huomioon opetuksessaan.
✓ Ymmärtää ongelmanratkaisun keskeisen roolin matematiikan opetuksessa, ja tuntee malleja, joilla ongelmalähtöistä / tutkivaa oppimista voidaan soveltaa matematiikan opetukseen.

Opetuksen kehittäjä –osaamismerkin saaja

✓ Osaa soveltaa ongelmalähtöisyyttä ja tutkivaa oppimista matematiikan opetuksessaan.
✓ Hahmottaa oman opetuksen kehittämisen ja tutkivan työotteen merkityksen voimavaroina opetus- ja kasvatustyössä.
✓ Osaa kehittää omaa opetustaan tutkimustiedon, henkilökohtaisen reflektion ja vertaisryhmässä tapahtuvan pohdinnan pohjalta.

Valmistaudu koulutukseen

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Osallistujien palautetta kurssista

“Kyllä matikkanälkä heräsi tällä kurssilla! Kurssin toteutus oli todella miellyttävä ja se eteni hyvin. Kurssi vei mukanaan ja kurssin imu piti otteessaan. Yhtäkkiä huomasin että kurssi olikin jo lopputehtävää vaille valmis. Kiitos teille!”

varhaiskasvatuksen opettaja

Osallistuin LUMATIKKA-koulutuksen yhteiseen osioon, ja se motivoi minua miettimään omaa opetustani. Olen muutenkin yrittänyt muuttaa opetustani toiminnallisempaan ja konkreettisempaan suuntaan, ja nyt sain vahvistusta sille ajatukselle, että kaikentasoisten opiskelijoiden tulisi saada erilaisia kokemuksia matematiikasta. Esimerkiksi ongelmanratkaisutehtävät eivät ole vain ns. matematiikassa pärjäävien etuoikeus, vaan kaikilla tulisi olla mahdollisuus kehittää osaamistaan eri matematiikan osa-alueilla. Huomasin myös alkaneeni kurssin aikana pyytää opiskelijoita puhumaan  ratkaisuistaan enemmän pelkkien vastausten sijaan.

ammatillisen koulutuksen opettaja

“Suoritin viime keväänä kaikille opettajille yhteisen 3 op ja varhaiskasvatuksen 6 op paketin Lumatikkaa. Parhaillaan suoritan valinnaisia opintoja. Olen eskariope, ja viime vuotisten eskareitteni nykyinen opettaja lähestyi minua riemastuttavilla uutisilla! Hän kertoi, että hänen uransa aikana ei ole koskaan ekaluokan ensimmäinen matikankoe sujunut näin loistavasti. Viime kevään matikkinnostus kantaa siis hedelmää! Ekaluokan ope totesikin, että mitä ikinä teettekin siellä eskarissa niin jatkakaa samaan malliin. Kiitos siis teille loistavasta koulutuksesta!”

esikoulun opettaja

Aiheesta blogissamme ja muualla

Kurssin toteuttajat

Markku Hannula

Markku Hannula

kasvatustieteiden professori
Helsingin yliopisto, markku.hannula@helsinki.fi

Mika Koponen

Mika Koponen

matematiikan opettaja, opettajankouluttaja
Tampereen yliopisto

Laura Tuohilampi

Laura Tuohilampi

matematiikan opettaja, opettajankouluttaja, Matikkanälkä-konseptin kehittäjä
Helsingin yliopisto


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.