(1) Kaikille yhteinen osa

Idealamppu

LUMATIKKA-koulutuksen kaikille yhteinen osa on laajuudeltaan kolme opintopistettä ja avaa LUMATIKKA-kurssien sarjan. Osa on suositeltavaa suorittaa ennen muita koulutuksen osia, mutta ei välttämätöntä.


LUMATIKKA 1: Matematiikan polulla varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle (3 op)

Seuraava kurssitoteutus alkaa tammikuussa 2020 – ilmoittaudu nyt koulutukseen!

Kurssin sisältö

Yleisessä keskustelussa on jo tovin kannettu huolta suomalaisten lasten ja nuorten matemaattisen osaamisen laskusta. Myös tutkimukset vahvistavat oppilaiden suoritustason ja motivaation heikentyneen sekä erojen kasvun taitotasoissa.

Tällä kurssilla ammennamme ratkaisukeskeisesti ideoita oppilaiden motivointiin sekä matikkainnostuksen herättämiseen ja kasvattamiseen. Rakennamme ymmärrystä matemaattisten taitojen kehittymisestä jatkumona varhaislapsuudesta aikuisuuteen saakka ja luomme vuoropuhelua eri asteiden opettajien välille. Käymme läpi keinoja matemaattisten oppimisvaikeuksien tukemiseen ja ongelmaratkaisutaitojen opettamiseen.

Kohderyhmä

Matematiikan parissa työskentelevä opetushenkilöstö varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.
Kurssin teoriaosa on avoinna kaikille kiinnostuneille riippumatta siitä, onko parhaillaan opetustyössä. Teoriaosaan voivat osallistua siis myös mm. opiskelijat, työttömät, hoitovapaalla olevat ja muut matematiikan opetuksesta kiinnostuneet. Opetuksen kehittäjällä on oltava opetusryhmä käytettävissä opetuskokeilun toteuttamiseen.

Verkko-opinnot keväällä 2020

Kevään kurssialue aukeaa 13.1.2020. Kurssin voi aloittaa ja suorittaa haluamaan ajankohtana. Kaikki kurssisuoritukset tulee olla palautettuna 26.4.2020 mennessä. Ennakkoilmoittautuminen päättyy 12.1.2020.

Kurssisuoritus perustuu kahteen osaamismerkkiin:

Teoriaosaaja-osaamismerkin saaja

✓ Tietää, mitä ovat matematiikan perustaidot ja ymmärtää, miten myöhempi osaaminen alkaa rakentua perustaitojen varaan.
✓ Tunnistaa matematiikan oppimiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa ottaa ne huomioon opetuksessaan.
✓ Ymmärtää ongelmanratkaisun keskeisen roolin matematiikan opetuksessa, ja tuntee malleja, joilla ongelmalähtöistä / tutkivaa oppimista voidaan soveltaa matematiikan opetukseen.

Opetuksen kehittäjä –osaamismerkin saaja

✓ Osaa soveltaa ongelmalähtöisyyttä ja tutkivaa oppimista matematiikan opetuksessaan.
✓ Hahmottaa oman opetuksen kehittämisen ja tutkivan työotteen merkityksen voimavaroina opetus- ja kasvatustyössä.
✓ Osaa kehittää omaa opetustaan tutkimustiedon, henkilökohtaisen reflektion ja vertaisryhmässä tapahtuvan pohdinnan pohjalta.

Verkko-opinnot syksyllä 2019

ALOITA KURSSIN VERKKO-OPINNOT MOOC-PALVELUSSA TÄSTÄ!
Kurssin verkko-opinnot voit aloittaa milloin tahansa ja edetä omassa aikataulussasi. Palauta kurssisuorituksesi 15.12.2019 mennessä. Sinun ei tarvitse ilmoittautua erikseen verkko-opintoihin.

Jos käytät Helsingin yliopiston MOOC-alustaa ensimmäistä kertaa, luo itsellesi käyttäjätunnus. Jos olet aiemmin osallistunut alustan kautta jollekin muulle kurssille, voit käyttää tuolloin luomaasi käyttäjätunnusta.

Valmistaudu koulutukseen

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Osallistujien palautetta kurssista

Osallistuin LUMATIKKA-koulutuksen yhteiseen osioon, ja se motivoi minua miettimään omaa opetustani. Olen muutenkin yrittänyt muuttaa opetustani toiminnallisempaan ja konkreettisempaan suuntaan, ja nyt sain vahvistusta sille ajatukselle, että kaikentasoisten opiskelijoiden tulisi saada erilaisia kokemuksia matematiikasta. Esimerkiksi ongelmanratkaisutehtävät eivät ole vain ns. matematiikassa pärjäävien etuoikeus, vaan kaikilla tulisi olla mahdollisuus kehittää osaamistaan eri matematiikan osa-alueilla. Huomasin myös alkaneeni kurssin aikana pyytää opiskelijoita puhumaan  ratkaisuistaan enemmän pelkkien vastausten sijaan.

ammatillisen koulutuksen opettaja

“Suoritin viime keväänä kaikille opettajille yhteisen 3 op ja varhaiskasvatuksen 6 op paketin Lumatikkaa. Parhaillaan suoritan valinnaisia opintoja. Olen eskariope, ja viime vuotisten eskareitteni nykyinen opettaja lähestyi minua riemastuttavilla uutisilla! Hän kertoi, että hänen uransa aikana ei ole koskaan ekaluokan ensimmäinen matikankoe sujunut näin loistavasti. Viime kevään matikkinnostus kantaa siis hedelmää! Ekaluokan ope totesikin, että mitä ikinä teettekin siellä eskarissa niin jatkakaa samaan malliin. Kiitos siis teille loistavasta koulutuksesta!”

esikoulun opettaja

Kurssin toteuttajat

Mika Koponen

matematiikan opettaja, opettajankouluttaja
Helsingin yliopisto, mika.koponen@helsinki.fi

Laura Tuohilampi

matematiikan opettaja, opettajankouluttaja, Matikkanälkä-konseptin kehittäjä
Helsingin yliopisto

Minna Hirvonen

opetusavaustaja
Helsingin yliopisto

Anni Sydänmaanlakka

opetusavaustaja
Helsingin yliopisto


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.