Algoritminen ajattelu

LUMATIKKA 3: Algoritmisen ajattelun kehittäminen (2 op)

Seuraava kurssikerta alkaa elokuussa 2021! Ilmoittautuminen on käynnissä 23.4.-23.8. tällä sivulla.

Kurssikuvaus

Kurssin tavoitteena on valottaa algoritmisen ajattelun kehittymistä jatkumona yli eri kouluasteiden, varhaisista kokemuksista lukioon asti. Erilaisten kokemusten kautta oppilaille kehittyy keinoja ottaa haltuun uusia teknologioita ja digitaalisia palveluita. Tällä kurssilla haetaan (oppiainerajatkin ylittävää) kehystä ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun opettamiseen unohtamatta kuitenkaan oppiainekohtaisia harjoitteita.

Kohderyhmä

Kurssi on suunnattu esiopetuksen, perusopetuksen ja lukion opettajille ja erityisopettajille. Myös alan opiskelijoille on hyötyä kurssimateriaaleista.

Kurssin tavoitteet

Kurssin osallistuja
✓ on kehittänyt omaa algoritmista ajatteluaan sekä ymmärrystään tieto- ja viestintäteknologian toimintaperiaatteista
✓ on kehittänyt valmiuksiaan opettaa algoritmista ajattelua ja ohjelmointia eri luokka-asteille sopivalla tavalla
✓ on saanut runsaasti (niin vasta-alkajat kuin kokeneetkin) konkreettisia ohjeita, leikkejä, harjoituksia, projekteja, oppimismateriaaleja ja uusia ideoita opetuksessaan kokeiltavaksi
✓ on saanut ensikosketuksen ohjelmointiin visuaalisen ohjelmointikielen avulla sekä saanut mahdollisuuden tekstipohjaiseen ohjelmointiin tutustumiseen ja sen harjoittelemiseen
✓ ymmärtää millä tavalla ohjelmointi tukee matematiikan taitojen kehittymistä sekä millä tavalla ohjelmoinnin harjoittelu edistää opetussuunnitelmien laaja-alaisen osaamisen tavoitteita
✓ hahmottaa miltä oppijan oppimispolku ohjelmoinnin opetuksessa näyttää, lähtien varhaiskasvatuksesta aina toisen asteen loppuun saakka
✓ on saanut ideoita ohjelmoinnin hyödyntämiseksi muissakin oppiaineissa kuin pelkästään matematiikassa
✓ on saanut hyvät valmiudet perehtyä aiheeseen itsenäisesti ja siten syventää osaamistaan

Kurssin toteutustapa

Kurssi koostuu johdannosta sekä kolmesta varsinaisesta osasta:
1) Opettajan näkökulma
2) Oppijan näkökulma
3) Oppimisen ympäristöt ja verkostot.
Kurssin suoritusta rytmittää tavoiteaikataulu. Kullekin varsinaiselle osalle on varattu noin kolme viikkoa suoritusaikaa.

Kurssitehtävinä on mm.
✓ Oppimateriaaleihin tutustumista verkkoympäristössä
✓ Ohjelmointi- ja muiden verkkotehtävien tekemistä
✓ Pohdintatehtäviä ja verkkokeskusteluja
✓ Tuntisuunnitelmien laatimista

Aikataulu

Syksyn 2021 verkko-opinnot (30.8.-28.11.2021)

Syksyn verkko-opinnot alkavat 30.8. ja päättyvät 28.11.2021. Tällä aikavälillä kursseilla on suositeltavaa edetä yhteisessä, mutta joustavassa aikataulussa. Kurssin suorittamiseen ei sisälly mitään tiettyyn kellonaikaan sidottua pakollista osuutta. Kurssia seuraa arviointiperiodi, jonka aikana ohjaajat arvioivat kurssisuorituksia ja pyytävät palautuksiin tarvittaessa täydennyksiä.

Kursseille voi ilmoittautua ennakkoon 23.4.-23.8.2021 ilmoittautumissivun kautta. Ennakkoon ilmoittautuneet saavat ohjeet kurssialueelle liittymiseen noin viikkoa ennen kurssien alkamista.

Kevään 2021 verkko-opinnot (11.1.-18.4.2021)

Kurssi on päättynyt 18.4.2021. Kurssin materiaaleihin voi itsenäisesti tutustua kevään kurssialueella, mutta palautuksia ei oteta vastaan kesän aikana. Mikäli kurssiin sisältyy ns. “teoriaosaajan merkki”, voi teoriaopintoja tehdä kesän aikana ja ilmoittautua syksyllä jatkamaan opintoja “opetuksenkehittäjäksi”.

Jos käytät Helsingin yliopiston MOOC-alustaa ensimmäistä kertaa, luo itsellesi käyttäjätunnus. Jos olet aiemmin osallistunut alustan kautta jollekin muulle kurssille, voit käyttää tuolloin luomaasi käyttäjätunnusta.

Kun olet vahvistanut käyttäjätunnuksen, liity kurssialueelle alla olevan linkin kautta. Ensimmäisen kerran jälkeen kurssi tulee näkyviin Omat kurssini -sivulla välilehdelle 2021. Teknisissä ongelmissa ole yhteydessä info@lumatikka.luma.fi tai suoraan MOOC-ylläpitoon moodle@helsinki.fi.

Pääset kurssialustalle tästä linkistä. Kurssilla ei ole erillistä teoriaosuutta.

Aiheesta blogissamme ja muualla

LUMATIKKA-blogissa linkki videoon, jossa tutkija kertoo työstään bioinformatiikan parissa.
LUMATIKKA-blogissa linkki videoon, jossa tietojenkäsittelytieteen professori avaa lyhyen kurkistuksen internetin ja pilvipalveluiden toimintaan.

Helsingin yliopiston tiedeluokka Linkki

Valmistaudu koulutukseen

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Osallistujien palautteita

Tältä kurssilla koen saaneeni paremmat eväät [kuin opettajankoulutuksesta] opettaa ohjelmointia, sanoittaa asioita ja myös innostaa oppilaita. Parhaiten olen oppinut itselleni haastavia ohjelmointiin liittyviä termejä ja käsitteitä tällä kurssilla käytännön tehtävien kautta.

Luokanopettaja

Ohjelmoinnin opiskelu ja oppiminen on tämän ja samaan aikaan käymäni Ohjelmoinnin merkitys matematiikan opetuksessa -kurssin aikana ollut todella mielenkiintoista ja antoisaa. Olen aiemmin jonkin verran jopa vältellyt ohjelmointiin tarttumista, joten nyt pääsin aloittamaan puhtaalta pöydältä, lähes kaikki oli uutta.

Luokanopettaja

Kurssin toteuttajat

Virpi Sumu
Tietojenkäsittelytieteen opetusavustaja
Helsingin yliopisto
virpi.sumu@cs.helsinki.fi

Lea Kutvonen
Tietojenkäsittelytieteen yliopistonlehtori, tiedeluokka Linkin johtaja
Helsingin yliopisto
lea.kutvonen@cs.helsinki.fi

tunnistamaton hahmo

Tony Puustinen
Tietojenkäsittelytieteen tutkimusavustaja
Helsingin yliopisto
tony.puustinen@helsinki.fi


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.