Algoritminen ajattelu


LUMATIKKA 3: Algoritmisen ajattelun kehittäminen (2 op)

Kurssikuvaus

Kurssin tavoitteena on valottaa algoritmisen ajattelun kehittymistä jatkumona yli eri kouluasteiden, varhaisista kokemuksista lukioon asti. Erilaisten kokemusten kautta oppilaille kehittyy keinoja ottaa haltuun uusia teknologioita ja digitaalisia palveluita. Tällä kurssilla haetaan (oppiainerajatkin ylittävää) kehystä ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun opettamiseen unohtamatta kuitenkaan oppiainekohtaisia harjoitteita.

Kohderyhmä

Kurssi on suunnattu esiopetuksen, perusopetuksen ja lukion opettajille ja erityisopettajille. Myös alan opiskelijoille on hyötyä kurssimateriaaleista.

Syksyn 2020 verkko-opinnot

Kurssin oppimisympäristö on avautunut osallistujille 31.8.2020. Kurssisuoritukset tulee olla palautettuna 29.11.2020 mennessä. Tuolla aikavälillä kurssilla voi edetä joko yhteisessä, joustavassa aikataulussa tai aloittaa opinnot haluamanaan ajankohtana ja edetä omassa tahdissa.

Voit vielä osallistua kurssille liittymällä kurssin oppimisympäristölle, johon pääset tästä.

Kurssin tavoitteet

Kurssin osallistuja
✓ on kehittänyt omaa algoritmista ajatteluaan sekä ymmärrystään tieto- ja viestintäteknologian toimintaperiaatteista
✓ on kehittänyt valmiuksiaan opettaa algoritmista ajattelua ja ohjelmointia eri luokka-asteille sopivalla tavalla
✓ on saanut runsaasti (niin vasta-alkajat kuin kokeneetkin) konkreettisia ohjeita, leikkejä, harjoituksia, projekteja, oppimismateriaaleja ja uusia ideoita opetuksessaan kokeiltavaksi
✓ on saanut ensikosketuksen ohjelmointiin visuaalisen ohjelmointikielen avulla sekä saanut mahdollisuuden tekstipohjaiseen ohjelmointiin tutustumiseen ja sen harjoittelemiseen
✓ ymmärtää millä tavalla ohjelmointi tukee matematiikan taitojen kehittymistä sekä millä tavalla ohjelmoinnin harjoittelu edistää opetussuunnitelmien laaja-alaisen osaamisen tavoitteita
✓ hahmottaa miltä oppijan oppimispolku ohjelmoinnin opetuksessa näyttää, lähtien varhaiskasvatuksesta aina toisen asteen loppuun saakka
✓ on saanut ideoita ohjelmoinnin hyödyntämiseksi muissakin oppiaineissa kuin pelkästään matematiikassa
✓ on saanut hyvät valmiudet perehtyä aiheeseen itsenäisesti ja siten syventää osaamistaan

Kurssin toteutustapa

Kurssi koostuu johdannosta sekä kolmesta varsinaisesta osasta:
1) Opettajan näkökulma
2) Oppijan näkökulma
3) Oppimisen ympäristöt ja verkostot.
Kaikki osat ovat avoinna kurssin avautuessa, ja kurssin suoritusta rytmittää tavoiteaikataulu. Kullekin varsinaiselle osalle on varattu noin kaksi-kolme viikkoa suoritusaikaa.

Kurssitehtävinä on mm.

✓ Oppimateriaaleihin tutustumista verkkoympäristössä
✓ Ohjelmointi- ja muiden verkkotehtävien tekemistä
✓ Pohdintatehtäviä ja verkkokeskusteluja
✓ Tuntisuunnitelmien laatimista

Aiheesta blogissamme ja muualla

LUMATIKKA-blogissa linkki videoon, jossa tutkija kertoo työstään bioinformatiikan parissa.
LUMATIKKA-blogissa linkki videoon, jossa tietojenkäsittelytieteen professori avaa lyhyen kurkistuksen internetin ja pilvipalveluiden toimintaan.

Helsingin yliopiston tiedeluokka Linkki

Valmistaudu koulutukseen

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Kurssin toteuttajat

Maria Larionova

Maria Larionova
Tietojenkäsittelytieteen tutkimusavustaja
Helsingin yliopisto
maria.larionova@helsinki.fi

Virpi Sumu
Tietojenkäsittelytieteen opetusavustaja
Helsingin yliopisto
virpi.sumu@cs.helsinki.fi

Lea Kutvonen
Tietojenkäsittelytieteen yliopistonlehtori, tiedeluokka Linkin johtaja
Helsingin yliopisto
lea.kutvonen@cs.helsinki.fi

tunnistamaton hahmo

Tony Puustinen
Tietojenkäsittelytieteen tutkimusavustaja
Helsingin yliopisto
tony.puustinen@helsinki.fi


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.