Algoritminen ajattelu


LUMATIKKA 3: Algoritmisen ajattelun kehittäminen (2 op)

Kevään kurssitoteutus on käynnissä – tervetuloa maksuttomaan verkkokoulutukseen!

Kurssikuvaus

Kurssin tavoitteena on valottaa algoritmisen ajattelun kehittymistä jatkumona yli eri kouluasteiden, varhaisista kokemuksista lukioon asti. Erilaisten kokemusten kautta oppilaille kehittyy keinoja ottaa haltuun uusia teknologioita ja digitaalisia palveluita. Tällä kurssilla haetaan (oppiainerajatkin ylittävää) kehystä ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun opettamiseen unohtamatta kuitenkaan oppiainekohtaisia harjoitteita.

Kohderyhmä

Kurssi on suunnattu esiopetuksen, perusopetuksen ja lukion opettajille ja erityisopettajille. Myös alan opiskelijoille on hyötyä kurssimateriaaleista.

Kevään 2020 verkko-opinnot

Aloita kurssin verkko-opinnot MOOC-palvelussa tästä!

Kevään kurssialue on auennut 27.1.2020, ja kurssille pääsee mukaan vielä helmikuun ja maaliskuun ajan. Kurssilla edetään yhteisessä, mutta joustavassa tavoiteaikataulussa muiden osallistujien kanssa. Kaikki kurssisuoritukset tulee olla palautettuna 26.4.2020 mennessä.

Sinun ei tarvitse ilmoittautua erikseen verkko-opintoihin. Kysymme yhteystietosi kurssin päätteeksi.

Jos käytät Helsingin yliopiston MOOC-alustaa ensimmäistä kertaa, luo itsellesi käyttäjätunnus. Jos olet aiemmin osallistunut alustan kautta jollekin muulle kurssille, voit käyttää tuolloin luomaasi käyttäjätunnusta.

Kurssin tavoitteet

Kurssin osallistuja
✓ on kehittänyt omaa algoritmista ajatteluaan sekä ymmärrystään tieto- ja viestintäteknologian toimintaperiaatteista
✓ on kehittänyt valmiuksiaan opettaa algoritmista ajattelua ja ohjelmointia eri luokka-asteille sopivalla tavalla
✓ on saanut runsaasti (niin vasta-alkajat kuin kokeneetkin) konkreettisia ohjeita, leikkejä, harjoituksia, projekteja, oppimismateriaaleja ja uusia ideoita opetuksessaan kokeiltavaksi
✓ on saanut ensikosketuksen ohjelmointiin visuaalisen ohjelmointikielen avulla sekä saanut mahdollisuuden tekstipohjaiseen ohjelmointiin tutustumiseen ja sen harjoittelemiseen
✓ ymmärtää millä tavalla ohjelmointi tukee matematiikan taitojen kehittymistä sekä millä tavalla ohjelmoinnin harjoittelu edistää opetussuunnitelmien laaja-alaisen osaamisen tavoitteita
✓ hahmottaa miltä oppijan oppimispolku ohjelmoinnin opetuksessa näyttää, lähtien varhaiskasvatuksesta aina toisen asteen loppuun saakka
✓ on saanut ideoita ohjelmoinnin hyödyntämiseksi muissakin oppiaineissa kuin pelkästään matematiikassa
✓ on saanut hyvät valmiudet perehtyä aiheeseen itsenäisesti ja siten syventää osaamistaan

Kurssin toteutustapa

Kurssi koostuu johdannosta sekä kolmesta varsinaisesta osasta:
1) Opettajan näkökulma
2) Oppijan näkökulma
3) Oppimisen ympäristöt ja verkostot.
Kaikki osat ovat avoinna kurssin avautuessa, ja kurssin suoritusta rytmittää tavoiteaikataulu. Kullekin varsinaiselle osalle on varattu noin kaksi-kolme viikkoa suoritusaikaa.

Kurssitehtävinä on mm.

✓ Oppimateriaaleihin tutustumista verkkoympäristössä
✓ Ohjelmointi- ja muiden verkkotehtävien tekemistä
✓ Pohdintatehtäviä ja verkkokeskusteluja
✓ Tuntisuunnitelmien laatimista

Aiheesta muualla

Helsingin yliopiston tiedeluokka Linkki

Valmistaudu koulutukseen

Vinkkejä koulutukseen valmistautumiseen
Usein kysyttyjä kysymyksiä

Kurssin toteuttajat

Virpi Sumu
Tietojenkäsittelytieteen opetusavustaja, tiedeluokka Linkin koordinaattori
Helsingin yliopisto
virpi.sumu@cs.helsinki.fi

Tony Puustinen
Tietojenkäsittelytieteen tutkimusavustaja
Helsingin yliopisto
tony.puustinen@helsinki.fi

Lea Kutvonen
Tietojenkäsittelytieteen yliopistonlehtori, tiedeluokka Linkin johtaja
Helsingin yliopisto
lea.kutvonen@cs.helsinki.fi


Kaikki oikeudet muutoksiin pidätetään. Alla rättigheter förbehålles.