Mitä ne bitit ovatkaan?

Tekstin on kirjoittanut Antti Laaksonen, joka työskentelee Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen osastolla yliopistonlehtorina. Antti kouluttaa LUMATIKKA-valinnaiskurssilla Ohjelmoinnin merkitys matematiikan opetuksessa.


Muutama viikko sitten mietimme koululaisten ohjelmointikerhossa, mitä bitit ovat ja mitä hyötyä moisista voisi olla. Kerholaisilta tuli monia hyviä ideoita, ja kaikilla tuntui olevan käsitystä, että bitit liittyvät jotenkin tietokoneisiin, ohjelmointiin tai hakkerointiin.

Sinänsä on helppoa kertoa, mitä bitit ovat. Bitti on numero, joka on joko 0 tai 1, ja tietokone laskee niiden avulla. Ihmiselle kymmenjärjestelmä on luonteva tapa laskea, koska ihmisellä on kymmenen sormea, mutta tietokoneelle bitit ovat mukavampia. Tietokone voi tulkita asiaa niin, että sähkövirta joko kulkee (1) tai ei kulje (0).

Bitit tulevat vastaan kuitenkin monissa muissakin tilanteissa. Yksi esimerkki tästä on Sudenpentujen käsikirjassa esitetty taianomainen keino saada selville opettajan (tai jonkun muun henkilön) ikä. Se perustuu seuraaviin tauluihin:

Iän selvittäjä pyytää opettajaa osoittamaan niitä tauluja, joissa hänen ikänsä esiintyy. Tämän jälkeen iän voi päätellä laskemalla yhteen ensimmäinen luku kaikista osoitetuista tauluista. Esimerkiksi jos opettaja osoittaa tauluja 2, 3 ja 6, hänen ikänsä on 2+4+32 = 38 vuotta. Mutta miten voi olla mahdollista päätellä ikä luotettavasti, vaikka opettaja vain osoittaa muutamaa taulua?

Tämä on yksi tehtävistä, joita pohditaan huhtikuun puolivälissä alkavalla LUMATIKKA-kurssilla Ohjelmoinnin merkitys matematiikan opetuksessa. Kurssi pyrkii näyttämään, miten ohjelmointitaito ja käsitys algoritmeista tuovat arvokasta lisää perinteisiin matematiikan tehtäviin.


LUMATIKKA-täydennyskoulutusohjelman puitteissa järjestetään kaksi algoritmiseen ajatteluun ja ohjelmointiin paneutuvaa valinnaiskurssia – Algoritmisen ajattelun kehittäminen ja Ohjelmoinnin merkitys matematiikan opetuksessa:

Ohjelmoinnin merkitys matematiikan opetuksessa (MA 15.4. – PE 31.5.2019).
ILMOITTAUDU 7.4.2019 mennessä. Kurssin voi suorittaa täysin verkossa. Sisältää vapaaehtoisen lähitapaamisen Helsingissä KE 17.4. klo 12-16. LUE LISÄÄ KURSSISTA!

Algoritmisen ajattelun kehittäminen (MA 1.4. – PE 31.5.2019). Kurssin voi suorittaa täysin verkossa. Kurssi sisältää aloituswebinaarin KE 3.4. klo 13-16 (voi seurata myös tallenteena jälkikäteen) ja vapaaehtoisen lähitapaamisen Helsingissä KE 15.5. klo 12-16.
Ilmoittautuminen päättynyt 31.3.2019. LUE LISÄÄ KURSSISTA!
Vapaita kurssipaikkoja voi tiedustella osoitteesta info@lumatikka.luma.fi.